Klare for Gullblyanten

Landets aller beste arbeider innen kreativ kommersiell kommunikasjon blir hedret i kveld foran en fullstappet sal på Oslo Plaza. I forkant av prisutdelingen har vi tatt en prat med årets jurypresidenter, Camilla Bjørnhaug og Preben Moan.

88621 ea0ce original

Årets jurypresidenter i Gullblyanten: Camilla Bjørnhaug og Preben Moan.

– Først og fremst vil vi gjerne si at det har vært veldig gøy og inspirerende å bli vervet som jurypresidenter. Det blir jo en del jobb, men KF var flinke til å lose oss gjennom det hele, forteller Camilla Bjørnhaug og Preben Moan, som til daglig er kreativt team i TRY.

– Noen utfordringer er det underveis, ikke minst arbeidet med å sette sammen juryene. Det er mange kriterier som skal ligge til grunn for utvelgelsen, blant annet kjønn, erfaring, om man er medlemsbyrå eller ikke, størrelse på byrå, hvor mye man har vunnet tidligere og så videre. Det er litt av et puslespill!


Skal trekke faget videre

Problematikken rundt fastsettinger av kategorier og hvor bidragene skal plasseres er en evig nøtt for alle jurypresidenter.

– Faget vårt handler jo om å tenke nytt, og i disse tider flyttes stadig grensene for hva kreativ kommersiell kommunikasjon faktisk er. Under gjennomgangen av innsendte arbeider ble det også mange diskusjoner om hva som kjennetegner en nytenkende jobb innenfor hver og én kategori. Vi ønsker jo at Gullblyanten skal inspirere og trekke oss videre i faget, og vinnerjobbene skal derfor skille seg ut på nettopp sine kategori sine premisser. PR var jo nytt av året, så i den juryen ble det naturlig nok en del diskusjoner rundt hva som eventuelt skal skille kategorien Gullblyantens PR-pris fra Gullkorn, forteller de to.

Litt mildere enn Gulli

De siste årene har ambisjonene vært å redusere antall vinnere fra «premietoppen» i 2015, der nesten 20 prosent av konkurransebidragene ble premiert. Fjorårets jurypresident, Petter Gulli, var stolt over å ha redusert prosenten helt ned til 12,7. Årets jurypresidenter har ikke klart å være like strenge.

– Inspirert av Petter og fjoråret, gikk vi inn med en ambisjon om å premiere 10-12 prosent. Vi landet på snaut 15, som kanskje er i høyeste laget, men fortsatt innenfor. Vi opplevde at mange av juryene syntes det var utfordrende «å sette kutten» for høyt oppe, spesielt i de mindre kategoriene der det er sendt inn gode jobber.

Men det betyr ikke at det har vært enkelt å vinne i årets utgave av Gullblyanten. Tvert imot.

– Det er vanskelig å nå helt opp i Gullblyanten. Jevnt over produserer norsk reklamebransje på et veldig høyt nivå, så de som går hjem med en pris fredag kveld kan være veldig, veldig stolte, avlutter Camilla og Preben.

Dette skjer i kveld

Klokken 16.45 åpnes dørene på Radisson Blu Plaza i Oslo sentrum. Prisutdelingen foregår i Sonja Henie-salen, én trapp opp til andreetasje fra foajeen, hvor konferansierene Fanny Vaager og Kristin Jess Rodin skal geleide publikum gjennom show og prisutdeling for andre år på rad.

Kveldens underholdnings- og musikkinnslag er av «Hit for Hit»-duoen Jakob Schøyen Andersen og Fridtjof Stensæth Josefsen, i tillegg til et hittil uannonsert bidrag fra Emile «Aasen» The Duke, der vi kan vente oss en innovativ blanding av musikk og praktisk informasjon.

Etter at prisutdelingen er ferdig ca klokken 23.00 blir det nachspiel i et tilstøtende lokale, der DJ Dust spiller opp til dans.