D&AD-priser til TRY, Creuna og POL
Norske byråer henter hjem seks priser fordelt på fire jobber i årets utgave av D&AD. Tre av dem går til «Fail» for Røde Kors av TRY.
I løpet av mandag og tirsdag ble samtlige vinnerjobber i D&AD offentliggjort, men uten at arrangørene avslørtee valørene på prisene. Den godbiten sparer de til prisutdelingen førstkommende torsdag.
Men allerede nå kan vi avsløre hvilke norske jobber som blir premiert:
- «Fail» for Røde Kors av TRY (og Tangrystan) vinner tre priser i tre kategorier: Media (Use of Interaction), Digital Marketing (Social Video) og Direct (Direct Response/Film Advertising).
- Pris blir det også på søsterbyrået POL, som med AR-appen «The quattro Coaster» for Audi vinner i kategorien for Media (Use of Mobile)
- Creuna vinner atter en gang priser for to allerede høyt bejublede jobber: Den visuelle identiteten til DOGA i Branding (Logos), og for pakningsdesignet utviklet for Krone økologisk brygg i Packaging Design.
Torsdag kveld blir det altså klart hva slags valører det er snakk om. Blyantvalørene i D&AD er i stigende grad Wood, Graphite, Yellow og til slutt Black.
Norge er ranket på 16. plass (av 35) i årets utgave av D&AD, en plass opp fra i fjor, til tross for færre priser (elleve D&AD-blyanter gikk til norske byråer i 2017).
Design and Art Direction (D&AD) er en britisk utdanningsstiftelse som fremmer det beste av det beste innen design og reklame.