Munchmuseet til London-byrå

Det ble bråk i den norske designbransjen og anklager om «hårreisende» konkurransevilkår da Munchmuseet i fjor høst utlyste konkurransen om sin nye visuelle identitet. Nå har oppdraget gått til London-baserte North Design.

88992 7ccc6 original
Nye Munchmuseet - fasade fra øst. Illustrasjon: Estudio Herreros

Da Munchmuseet i fjor høst utlyste konkurransen om å utforme sin nye visuelle profil, trakk Neue Design seg protest fra prestisjekonkurransen og stemplet vilkårene som «hårreisende» (DN.no). Anbudskonkurransen møtte også motstand og kritikk fra flere andre designbyråer, samt bransjeorganisasjonene Grafill og Kreativt Forum.

Nå har det London-baserte designhuset North Design vunnet oppdraget. Ifølge en pressemelding fra oppdragsgiveren var det 26 byråer fra inn- og utland som sendte inn forslag.

Ifølge samme melding skal North Design ha «en solid forståelse av kulturlivet og kulturinstitusjoners plass i et bredere samfunnsperspektiv, noe de blant annet har dokumentert gjennom arbeid med Tate, Science Museum og Southbank Centre.»

– Vi er veldig fornøyd med valget av North Design. De vil være en solid og god partner for Munchmuseet i dette svært viktige arbeidet, og vil sikre høy kvalitet i hele leveransen, sier museumsdirektør Stein Olav Henrichsen.