Blåkläder tilbake på Sølvmikken-tronen

Radiokampanjene for Blåkläder fra Både Og har rullet og gått siden 2011. I Sølvmikken for april gikk de helt til topps med sin kanskje barskeste kampanje noensinne.

89569 e9b94 original
En «skitur», ifølge Blåkläder. Fra «Marsjen over innlandsisen. Grønland, august-september 1888». Foto: Fridtjof Nansen/eier: Nasjonalbiblioteket.

Kampanjene for Blåkläder har vært tøffere enn toget siden dag én, samtlige med Fridtjov Såheim som brutalt ærlig fortellerstemme. Både Og har vært på Sølvmikken-pallen adskillige ganger med kampanjer for arbeidstøyfabrikanten, og sist de gikk helt til topps var i november 2016.

Denne gangen kan det imidlertid virke som om byrå og kunde har har kjørt volumknappen helt opp til elleve. Eventuelt lagt inn et ekstra gir.

Døm selv, hør spottene her: Robotgressklipper, Strikkhopp, Skitur og Yoga.

Hardt å høre

Sølvmikken-juryens dom er like glassklar som radiospottene er røffe: «Månedens vinner er beinhard for øra. Tøffere blir det ikke! Sjelden juryen har følt seg så puslete etter noen spotter, faktisk. Tror vi må grave oss et dypt høl og hoppe i strikk uten strikk for å kompensere for dette. Gratulerer med et slitesterkt og knallhardt comeback fra Blåkläder!»

  • Byrå: Både Og Radiobyrå
  • Kreativt team: Eskil Paus, Janne Regine Kunigunde Rugtvedt, Joachim Sandvik , Michael Solbakken og Øystein Johnsen
  • Konsulent: Ola-Per Ekblom
  • Prosjektleder: Elisabeth Andonov
  • Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå

Innsikt fra øverste bladhylle

Månedens 2. plass går til Involve! for en spott for Bladcentralen som går fra krim til true crime før du rekker å si «metamorfose».

Hør spotten her: «Krim».

Om forbryterens eventuelle jury og dom vet vi intet, men Sølvmikken-juryen har valgt å tildele Involve! 2. plassen med følgende begrunnelse: «Menneskelig innsikt fra øverst bladhylle! Hvem liker vel å bli lukta på i butikken. I hvert fall ikke denne juryen. Månedens sølv går derfor til Bladcentralen for sin overbevisende demonstrasjon av at krim i butikk helt klart funker dårligere enn krim fra butikk. Og, for å vise at tynne ordspill kan være like gøyale som tykke. Gratulerer med alt dette, og med sølv!»

  • Byrå: Involve!
  • Kreativt team: Celine Sagenes, Ida Törnqvist og Anja Sofie Haugen
  • Produksjonsselskap: Sagveien Resort

Radiospotter som kan kurere gruff

3. plassen for april går til nok en Sølvmikken-stayer, en radiokampanje fra Ali Kaffe av Naug & Venner med syvsover Thorbjørn i hovedrollen. Han stiller som vanlig med et knippe helt utrolige unnskyldninger.

Hør spottene her: «Blåveis», «Skutt», «Forsikring» og «Fremtiden».

Sølvmikken-juryen har ikke gått lei av Thorbjørn, skal vi tro jurybegrunnelsen, og selvsagt skal vi dét: «Juryen er glad for å høre at Torbjørn ennå ikke har mistet jobben sin, så vi kan få hans stadig villere bortforklaringer. Det blir spennende å høre hvor både karrieren hans og spottene tar veien etter hvert. I mellomtiden gratulerer vi Ali Kaffe med månedens bronse for radiospotter som også kan kurere gruff!»

  • Byrå: Naug & Venner
  • Kreativt team: Thorbjørn Naug og Silje Fjeld
  • Konsulent: Lasse Breivold
  • Prosjektleder: Ida Myhre
  • Produksjonsselskap: Sagveien Resort

Du kan høre samtlige vinnerkampanjer og tidligere vinnere på gullmikken.no.