Dette er Postpost

Daniel Lied og Magnus Henriksen har begge bakgrunn som grafisk designere i ANTI, men brøt nylig ut for å starte et rent designstudio.

89923 ef492 original
Daniel Lied og Magnus Henriksen utgjør det nyetablerte designstudioet Postpost.

Postpost et nytt designstudio frontet av designerne Daniel Lied og Magnus Henriksen.

– Målet er å kunne være et lite og fleksibelt studio med fokus på rene designløsninger, å heller bruke et sterkt nettverk av folk med spesialkompetanser for å levere bredt, forteller de to.

I ANTI har de både hver for seg og sammen jobbet med selskaper som Telenor, A-Z by Zlatan, Nike, TV 2, Tinagent, reMarkable og Opera, og flere av disse jobbene ble priset under årets Visuelt.

Forskjeller skaper god dynamikk

– Vi er egentlig ganske forskjellige, men det er også en stor grunn til at vi valgte å starte sammen. Magnus er mer metodisk og strukturert, mens jeg kanskje er litt mer impulsiv og frittalende. Det blir en god dynamikk, og vi opplever at vi utfyller hverandre, både faglig og i driften av selskapet, forteller Lied.

– Samtidig har vi mange av de samme referansepunktene, og en ganske lik designfilosofi. Fokuset ligger ofte på å spikke bort så mye som mulig, og unngå overflødige elementer, en minimalistisk tilnærming til faget. Vi tror den tilnærmingen blir stadig mer relevant med all den visuelle støyen som blir servert både på skjermer og i bybildet.

Ut av komfortsonen

Å starte opp byrå sammen er en tanke de har lekt med lenge.

– Vi følte begge at det var på tide å bryte litt ut av komfortsonen og gjøre noe nytt. Årene i ANTI var gull verdt for erfaringen og den faglige utviklingen, men nå gleder vi oss veldig til å bygge et rent designbyrå helt fra bunnen, sier Lied.

– Samtidig som det er veldig nyttig å erfare business-siden av det å drive eget, så kan vi faglig sette standaren selv og realisere vår egen designfilosofi, noe som er utrolig givende og forhåpentligvis verdifullt for kundene våre, legger Henriksen til.

Med fra starten

I dag fokuserer Postpost hovedsakelig på identitetsdesign, men sier de ikke kommer til å begrense seg fremover.

– Til nå har vi gjort mest identitetsdesign for små og mellomstore selskaper, og i den forbindelse en del nettsider. Vi foretrekker prosjektene der vi er med fra starten av. På denne måten kan vi være med å utvikle strategi sammen med kunden og påvirke hvilke tiltak som burde prioriteres, forteller Henriksen.

– Vi har allerede en del spennende prosjekter på gang, og ferdigstiller nå blant annet en ny identitet for et norsk klesmerke, samt en identitet for et norsk startup som forsøker å revolusjonere vitamin-bransjen, avslutter Lied.

postpost.studio