Vil gi ikke-ferdige fonter nytt liv

Adobe har i samarbeid med Bauhaus Dessau Foundation ferdigstilt og digitalisert fem fonter som har vært arkivert siden nazistene stengte den berømte designskolen for rundt 90 år siden. Dette skjer som en del av selskapets årlige «Hidden Treasures of Creativity»-initiativ.

I fjor var Edvard Munchs malerpensler tema, og i samarbeid med Munchmuseets konservatorer ble mesterens 100 år gamle pensler digitalisert og tilgjengeliggjort.

– Penslene er lastet ned av flere titusener mennesker som har blitt inspirert til å male som en mester. I år er fokus på kraften i det skriftlige ord, innvirkningen font-design har på hvordan vi kommuniserer og fonters rolle i kunst og kultur. Ved å gjenskape de glemte skattene håper vi nok en gang på å inspirere til kreativitet verden over, sier Simon Morris, Senior Director for Campaign Marketing i Adobe.

Urørt i nesten et århundre

Siden den verdenskjente designskolen Bauhaus Dessau ble nedlagt i 1933 av Det nasjonalsosialistiske tyske arbeiderparti, har fem ikke-ferdige fonter, påbegynt av designerne Xanti Schawinsky, Joost Schmidt, Carl Marx, Alfred Arndt og Reinhold Rossig, ligget urørt i arkivene. I samarbeid med Bauhaus Dessau Foundation har Adobe ferdigstilt og digitalisert fontene.

Den verdenskjente font-designeren Erik Spiekermann har ledet et internasjonalt team av typografer og designstudenter, som har gjort skisser og bokstavfragmenter om til komplette digitale fonter. To av dem er tilgjengelig for nedlastning her.

Arrangerer konkurranse med fem utfordringer

Som en del av prosjektet arrangerer Adobe en konkurranse med fem utfordringer der kreative oppfordres til å bruke fontene for første gang. Her kan man vinne premier, blant annet en reise til Tyskland for å se Bauhaus-arkivene. Deltakere kan registrere seg her.

Adobe avholder også flere livestreams fra 12. til 14. juni for å vise hvordan fontene kan brukes.

 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.