Branding-nostalgi fra ung design-trio

Designstudioet og klesmerket Boden World består av tre designstudenter som har latt seg inspirere av business-tankegangen fra 80- og 90-tallet. Førstkommende fredag og lørdag åpner de en pop-up shop i Oslo for å lansere sitt nye magasin.

Boden World har nettopp utgitt et magasin på 140-sider som utforsker estetikk, retorikk og semantikk i business-verden, sett gjennom øynene til tre unge designstudenter ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo: Elias Bjørnson Olderbakk (22), Jonas Vetlesen (24) og Axel Berggraf Egenæs (23). I januar lånte de en varmepresse som de installerte i en kjellerbod som har blitt studioets produksjonslokale, derav navnet «Boden».

Designer seg gjennom hele prosessen

Bjørnson Olderbakk forklarer videre. 

– Boden er et multidisiplinært designstudio og klesmerke som vi startet i slutten av januar i år. Vi ønsket å skape en plattform for å vise bredden av arbeidet vårt, som kombinerer kunnskapen fra design-studiene sammen med våre personlige interesser. Vi designer oss rett og slett gjennom hele prosessen fra konsept, produksjon, branding og strategi.

Vinykutter og varmepresse

I april lanserte Boden World klærne sine på F5 Concept Store.

– Der tok vi med vinylkutter og varmepresse og lot folk trykke på sine egne medbrakte klær, noe som ble en skikkelig suksess. Dette kommer vi også til å gjøre på fredag og lørdag på pop-up’en, lover Bjørnson Olderbakk.

Virkelighet vs. fiksjon

– Vi har designet magasinet selv, med bidrag fra mange unge og flinke folk fra blant annet Westerdals, Oslo Fotokunstskole, Erasmus University Rotterdam, Universitetet i Aarhus og Copenhagen Business School. Det består i hovedsak av fotoserier, artikler og grafisk arbeid. Temaet for magasinet er inspirert av business-tankegangen fra 80- og 90-tallet, hvor alt skulle brandes med firmanavn og store ord. Gjennom de 140-sidene utforsker vi skillet mellom virkelighet og fiksjon; noen av artiklene er ekte, mens andre er bare oppspinn, og vi ønsker at leseren skal prøve å finne ut hva som er ekte og ikke, avslutter Bjørnson Olderbakk.

Boden World Pop-Up Shop er åpen fredag 6. og lørdag 7. juli i Wessels gate 2 i Oslo (i krysset Wessels gate/Ullevålsveien). Design-trioen bak vil være til stede begge dagene.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.