Sommerstengt med Aina Lemoen Lunde

Vi snakker mye og varmt om hvor essensielt det er med kreativitet innen reklame og tilstøtende fagfelt. Men hva slags forhold har du til begrepet på et personlig plan? Vi bruker sommeren til å høre med fagfolk fra alle sider av bordet om hva som gir dem vann på den kreative mølla.

  • Navn: Aina Lemoen Lunde
  • Stilling: Merkevare- og Markedsdirektør i DNB

Heisann Aina! Hva legger du i kreativitet?

– Kreativitet handler om å la to ulike tanker eller erfaringer møte hverandre for første gang, for derigjennom å skape noe helt nytt og unikt sammen. Kreativitet drives av vilje og nysgjerrighet, det kan akselerere og gi kraft til utvikling.

– Med tanke på vårens diskusjoner rundt kreativitet og effekt, så viser det hvor vanskelig det kan være å systematisere kreativitet og effekten av det. Men i tillegg til studiene som er gjort, ser vi det også i vårt daglige arbeid: godt, kreativt arbeid er viktigere enn noensinne. Når innholdskonkurransen er så stor og konsentrasjonsevnen så lav, da må vi by på noe nytt som vekker hjernen og klarer å motivere nok til at målgruppen er villig til å lytte og agere.

Kan du huske en gang kreativitet har reddet dagen?

– Jeg tror de gangene jeg har kjent oftest på det er når jeg har jobbet i byrå i forbindelse med pitcher. Det er en helt egen form for lettelse når du, etter å ha stanget hodet i veggen og klokka tikker ubønnhørlig mot deadline, plutselig får eureka-ideen og kjenner at det sitter.

– Det er utrolig gøy og motiverende når noen har klart å tenke helt nytt og knekt koder på måter ingen har sett før, uansett om det kommer fra samarbeidspartnere eller eget hus. Noen ganger kommer spesielt kreatørene med ideer som er helt spinnville, og selv når det ikke er gjennomførbart, setter jeg stor pris på det. Det krever guts å presentere tanker ingen har tenkt før, så det skal vi sørge for å ta godt i mot.

Hvilken rolle spiller kreativitet i jobben din?

– Jeg ser på det som så viktig at det både ligger i målkortene til hver enkelt, det evalueres i Marketing Review og er nedfelt som et av de ti fagprinsippene vi jobber etter.

– Jeg jobbet i Coca-Cola tidligere, som er kjent for 70-20-10-tilnærmingen. Hos oss har vi tweaket formelen til 50-25-25. Det betyr at 50 prosent av det vi investerer i skal være basert på erfaringer vi har gjort før og vet fungerer, 25 prosent skal baseres på erfaringer gjort på andre områder og som vi kan hente lærdom av, mens 25 prosent skal være ren innovasjon. Grunnen til at vi har økt innovasjonskravene er at vi er i en bransje som er i enorm omstilling, og krever høy grad av nytenkning. Finans er for øvrig også et område som mange opplever som både kjedelig og vanskelig å forstå, dermed må vi være både pedagogiske og kreative for å nå gjennom. Innovasjon fordrer imidlertid feil, så for å tåle økt risiko måler vi alt og optimaliserer eller kutter raskt om ting ikke fungerer. Ellers blir eksperimentering fort dyrt.

Hvor kreativ blir sommerferien?

– DNB er sterkt tilstede under Festival-sommeren, fra Kongsbergjazz til Øya. Selv om det meste av vårt kreative arbeid allerede er lagt og det primært er beinhard gjennomføring som gjenstår, så er jo dette arenaer nettopp for å presentere fantastisk kreativt arbeid fra norske og internasjonale artister. Mye å glede seg til!

– Ellers er jeg så heldig at jeg skal på ferie til Montenegro med 2019-versjonen av VonTrapp-familien. Det pleier alltid å bli mye bra musikk, sene kvelder og utrolig mye å le av. Kombinert med nye opplevelser og inntrykk er det supert grunnlag for nye kreative tanker for høsten!

 

Gi høstsemesteret et løft, Kreativt Forum arrangerer Creativity First 5. september, den viktigste fagdagen innen kreativ kommunikasjon.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.