Sommerstengt med Frederik Horn

Vi snakker mye og varmt om hvor essensielt det er med kreativitet innen reklame og tilstøtende fagfelt. Men hva slags forhold har du til begrepet på et personlig plan? Vi bruker sommeren til å høre med fagfolk fra alle sider av bordet om hva som gir dem vann på den kreative mølla.

89979 a8864 original
Frederik Horn vs. vepsebol 1-0.
  • Navn: Frederik Horn
  • Stilling: Managing Director i JCP PR & Advertising

Heisann Frederik! Hva legger du i kreativitet?

– Kreativitet er for meg flere ting. Oppsummert i ett ord er det kanskje nytenkning. Men jeg referer gjerne til at to kjente elementer satt sammen til et nytt og relevant element er definisjonen på kreativitet.

Kan du huske en gang kreativitet har reddet dagen?

– I påsken for en del år siden hadde moren min brukt store deler av dagen på et klassisk hyttekjøkken med vedkomfyr og parafinlampe for å lage en marsipankake. Bidraget fra faren min var å bære kaken ut i stua. Men i gangen mistet han kaken som havnet opp-ned på gulvet. Hans reaksjon var: «Jeg tror jeg må sove ute i natt». Om det reddet dagen, er jeg usikker på, men den reddet i alle fall han fra en natt i minus 20 grader på Rørosvidda.

– Ellers har jeg lyst til å løfte frem Chooose – en norsk gründerbedrift som ved å kjøpe klimakvoter for så å rive dem i stykker, bidrar til å drive prisene på forurensing opp og sånn sett akselererer det grønne skifte. Pengene for CO2-kvotene går til å finansiere CO2-reduserende tiltak i utviklingsland. Samtidig som de finansierer. Dette viser at kreativitet kan redde, ikke bare dagen, men også verden.

Hvilken rolle spiller kreativitet i jobben din?

– Det spiller en viktig rolle, selv om jeg ikke har en rolle som er definert som kreativ. Men det er viktig for meg at vi bygger en kultur der det er rom for kreativitet og initiativ, og at det er takhøyde for alle typer innspill. Fra alle. Det er jo ikke slik at man må ha «kreatør» eller «kreativ» i tittelen for å komme med gode ideer, eller «målgivende pasning».

Hvor kreativ blir sommerferien?

– Den er relativt planmessig med tre uker på hytta og deretter en uke i Antibes. Men jeg håper den blir fylt med kreativitet, spontanitet og glede.

Gi høstsemesteret et løft, Kreativt Forum arrangerer Creativity First 5. september, den viktigste fagdagen innen kreativ kommunikasjon.