Belyser fattigdom med bind-kampanje

Den sosialt orienterte bedriften Hey Girls UK har laget en annonse med et klipp-ut-selv menstruasjonsbind i britiske dagsaviser. Hensikten er å belyse de utrivelige alternativene som gjenstår for unge jenter som ikke har råd til sanitære produkter.

90190 a6405 original
90191 97fed original

Mandag morgen hadde en rekke britiske dagsaviser en dobbeltsidig annonse fra selskapet Hey Girls UK, hvor det var trykket et utklippbart menstrasjonsbind.

På neste side av annonsen plasseres de grimme faktaene på bordet: «One in 10 girls in the UK can’t afford sanitary products. Every month they’re forced to use loo roll, socks, or even a newspaper».

Teksten har også en oppfordring: For hver boks du kjøper av Hey Girls sanitærbind, donerer organisasjonen en tilsvarende pakke til jenter som ikke selv har råd.

Jobben er gjort av Adam&Eve/DDB. Du kan lese mer om annonsen og organisasjonen bak hos Campaign.