FINN-film til topps i Sølvfisken

Morgenstern vant den månedlige reklamefilmkåringen til TV 2 i juni med en 20-sekunders film for FINN.no.

90386 b333c original
Fra FINN-filmen «10.000 timer» som har vunnet Sølvfisken for juni 2018.

Da Morgenstern i april hadde premiere på en kampanje bestående av en hovedfilm og en rekke 20-sekunder lange filmer for FINN.no, oppsummerte de ganske enkelt tankegangen slik: «De fleste av oss er i beste fall middelmådige idrettsfolk. Også som barn. Heldigvis er det gode penger å spare på å kjøpe brukt utstyr.»

Ifølge teamet bak kampanjen, Anders Muurman Holm og Sebastian Prestø, forsøker de på denne måten å fortelle foreldre at de må slappe av litt.

– La barna prøve forskjellige idretter før de finner ut hva de skal drive med. Man trenger i hvert fall ikke kjøpe ski til 6000 kroner før de har lært å gå ordentlig. Da finnes det vel så bra greier på bruktmarkedet, sa Muurmann Holm og Prestø i april.

I tillegg til en hovedfilm ble det utviklet et knippe korte filmer for TV og nett. Det er en av disse 20-sekunderne, titulert «10.000 timer», som har vunnet Sølvfisken for juni. Det er Matias & Mathias fra Bacon OSL som har regien. Se filmen her:

Jurybegrunnelsen lyder som følger:

«Sølvfisken for juni går til en film i et sterkt og fornøyelig konsept. Innsikten er noe alle med barn kjenner seg veldig godt igjen i, og uttaket er gjort elegant og ikke minst veldig morsomt. Juryen har humret og ledd av disse filmene lenge, og er svært glade for å kunne gi en sølvfisk til en film på bare 20 sekunder. Av og til er 20 sekunder mer enn nok til å få frem et relevant og morsomt poeng med et tydelig budskap. En brukt Sølvfisk er ikke mye verdt, men å oppfordre til å kjøpe brukt sportsutstyr til barn gir en fortjent Sølvfisk. Gratulerer til Finn, Morgenstern og Bacon.»