Mobiloperatører kapret sommer-Sølvmikkene
Sommerens beste radioreklame ble laget av Verdens Sterkeste Mann i juni og Futatsu i juli for henholdsvis MyCall og Phonect.
Sølvmikkens førsteplass i juni gikk til Verdens Sterkeste Mann og Mycall. Ved å forene mobiloperatøren Mycall med navnet «Jackson» skapte de et ordspill som de har spunnet en hel radiokampanje rundt, noe en ferieuthvilt Sølvmikk-jury satte umåtelig pris på, og som jurybegrunnelsen illustrerer:
«Juryen er barnslig. Det knises og humres. Og det for et radiospor som er så teit at det bikker rett over i smart. Selv hun som spurte «Hvem er Michael Jayfox?» syns dette var moro. Og det som får oss til å le, det husker vi. Som sikkert var hele poenget! Vi gleder oss til Jordan-, Persbrandt-, Owen- og Schumacher-spottene! Seieren er deres.»
Hør spottene her: «Jackson Norge», «Jackson Polen», «Jayfox Norge»
• Byrå: Verdens Sterkeste Mann
• Kreativt team: Bjarte Arneson og Thomas Kongshavn
• Prosjektleder: Thomas Kongshavn
• Produksjonsselskap: Verdens Sterkeste Mann
VM i forsikring
Sportskommentatorer kan brukes til mer enn sportsarrangementer. De kan eksempelvis hentes fram når Storebrand arrangerer «VM i forsikring», slik Anorak og Sagveien Resort har gjort i kampanjen som vinner 2. plassen i juni.
Juryens begrunnelse: «VM i forsikring høres ut som et forferdelig arrangement. Heldigvis er det et godt radiospor! Juryen skryter av gode manus, flinke skuespillere og generelt godt gjennomført håndverk. VM i forsikring sikrer seg månedens NM sølv i radio.»
Hør kampanjen her: «Grevling», «Rett i stolpen», «Trøbbel i baksetet» og «Håndbrekk»
• Byrå: Anorak
• Kreativt team: Hallvard Fjellbraaten, Jens Bjørklund, Jens-Petter Aarhus og Kasper Amundsen Tuvnes
• Prosjektleder: Hege Dyrseth
• Produksjonsselskap: Sagveien Resort
Svarer detaljert på tiltale
RiksTV og Hyper bruker en brølete form for «call and response» (med svært detaljerte svar) i sin nye kampanje, som understreker hvor mye ekstra man får for pengene hos RiksTV sammenliknet med konkurrentene. Sølvmikken-juryen har laget jurybegrunnelsen over samme lest:
– HVA VIL VI HA?!
– Gode spotter!
– HVA ER DET?
– Spotter-som-bryter-litt-forventninger-og-er-godt-dramatiserte. Kanskje-de-også-får-frem-en-produktfordel-på-en-spennende-måte! Da-vinner-de-nemlig-tredjeplass-i-sølvmikken!
Hør kampanjen her: spott 1 og spott 2
• Byrå: Hyper
• Kreativt team: Ola Nielsen og Kristian Haukland
• Prosjektleder: Linda Tillier
• Produksjonsselskap: Sagveien Resort
Futatsu til topps i juli med Phonect
Identiske ord kan bety ganske forskjellige ting etter noen små, men viktige endringer i trykk og tonefall, noe som demonstreres i Futatsus radiokampanje for Phonect, som gikk til topps i julikåringen av Sølvmikken. Juryen tegner og forklarer videre i sin begrunnelse:
«Phonect er et mobilabonnement for bedriftsmarkedet, men som alle vet brukes jo telefonen like mye på privaten. Dette dramatiseres på finurlig vis gjennom å la ulike karakterer si akkurat det samme gjennom samtale med for eksempel en kunde og kona, eller kunde og kompisene. Det er underholdende å høre på og en morsom observasjon av hvordan vi går inn og ut av ulike roller basert på hvem vi snakker med. Vi i juryen ringer Futatsu med jovial-kollega-stemmen-som-unner-andre-å-vinne-stemmen og GRATULERER med Sølvmikken for juli, årets heteste førsteplass.»
Hør kampanjen her: «Latter», «Håndverker» og «Hei»
• Byrå: Futatsu Industries
• Kreativt team: Sigurd Solberg & Kristoffer Reppen
• Konsulent: Aris Theophilakis
• Prosjektleder: Mari Vasaasen
• Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå
Scener fra et møbelvarehus
Morgenstern vinner andreplassen i juli med en kampanje for den nye tjenesten til Finn.no. Jurybegrunnelsen burde forklare det meste:
«Finn.no lanserer en ny tjeneste på sidene sine, hvor du nå kan kjøpe helt nye ting. Noe du absolutt kommer til å vurdere etter å ha hørt disse spottene som utspiller seg på et stort varehus med både hagemøbler, telys og servietter. Paret som spiller ut ulike problemstillinger man kan havne opp i her, er dessverre svært gjenkjennbare. Kort fortalt kan servietter føre til skilsmisse. Om Finn herved kan redde ekteskap vites ikke, men 2.plassen i Sølvmikken er helt sikker.»
Hør kampanjen her: «Servietter», «Hage» og «Vil skilles»
• Byrå: Morgenstern
• Kreativt team: Anders Holm og Sebastian Prestø
• Prosjektleder: Mona Larsen
• Produksjonsselskap: Sagveien Resort
12 år til neste malingøkt
Morgenstern er også byrået bak jobben som tar bronsen i juli, en kampanje for hi-tech malingen Baron Ultra fra Fargerike. Jurybegrunnelsen forklarer videre:
«Baron Ultra er en husmaling som gjør at du kun trenger å male hvert 12.år. Dette blir vi forklart i konseptet «en person starter spotten og samme person fullfører den 12 år etterpå». Dette skaper morsom og underholdene radioreklame som står ut. Vi anbefaler dog Morgenstern til å finne en litt yngre skuespiller i en av spottene neste gang slik at de lever lenge nok til å fullføre, eller var det kanskje hele poenget? Gratulerer så mye med tredjeplassen, ikke la det bli 12 år til neste gang da.»
Hør kampanjen her: Spott 2 og spott 3
• Byrå: Morgenstern
• Kreativt team: Anders Holm og Sebastian Prestø
• Prosjektleder: Katrine Berget
• Produksjonsselskap: Sagveien Resort
Du kan også disse samt alle tidligere vinnere i Sølvmikken på gullmikken.no.