Et kjærlig skråblikk på fortidens reklame
I boken «Erfaren jomfru ønskes strax» har forfatteren Håvard Mossige dykket ned i en til nå lite utforsket gullgruve; gamle norske annonser.
Håvard Mossige er aktuell med boken «Erfaren jomfru ønskes strax», et uhøytidelig utvalg av norske avis- og magasinannonser fra 1770 til 1970. I tillegg til å gi et interessant og morsomt skråblikk på fortidens reklame, gir også boken inntrykk av hvordan gamle dager betraktet omverden, noe som har vært en av hovedintensjonene med utgivelsen.
Fra forordet: «Hvordan var tilværelsen for våre forfedre og -mødre? Noe fullgodt svar finnes ikke, for de som var eksperter på emnet er blitt til støv. Men noe kan vi anta: Folk i gamle dager gledet seg like mye til jul. De likte god mat og godt drikke. De var ikke dummere enn vi er i dag, eller hadde mindre glede av kuriositeter og morsomheter. Men det var andre tider. Samfunnet og hverdagen var annerledes. Noe av dette ønsker denne bok å løfte frem fra glemselen.»
Ord som endrer betydning
Mossige har holdt på med prosjektet i halvannet år.
– Ren galskap, egentlig. Humoren har vært viktigst for meg. Å finne de overraskende tingene og historiene. Men jeg har prøvd å nærme meg materialet med respekt, da dette tross alt er våre forfedre, forteller han til kreativtforum.no.
Boka er på 156 sider, og Mossige mener det er nok godt stoff der ute til adskillige bøker. En gjenganger gjennom tidene er annonser for vidundermidler og -kurer.
– Ren humbug florerte, forteller han. – Midlene kunne også være skadelige, så om du bet på kunne du ende opp både fattig og død.
Tittelen «Erfaren jomfru ønskes strax» er selvsagt hentet fra en av rubrikkannonsene i boken.
– Som folk vil skjønne hadde ordet «jomfru» en annen betydning den gang, det var en som hjalp til i husholdningen, eller en som solgte noe. «Tarvelig jomfru ønskes» er en annen variant. Det er interessant å se hvordan språket har forandret seg, forteller han.
Forfatteren mener boken bør ha interesse for dagens reklamefolk, og ikke bare de nostalgisk anlagte.
– Dette er fra reklamebransjens barndom, hvor man prøvet og feilet, og kjøpmennene gjerne lagde annonsene selv. Mye er forskjellig fra gamle dager, men det er jaggu mye som er likt også, avslutter han.
FINN-samarbeid
For noen uker siden innledet forfatteren et samarbeid med Finn.no, hvor de brukte noen av rubrikkannonsene i en kampanje på Facebook, ifølge FINN:no med «veldig godt resultat».