Fjernet rødfarge, vant konkurranse

Med kampanjen «Uten Rødt» har et driftig ungdomsteam vunnet en kreativ konkurranse fra TRY og Røde Kors der formålet var å rekruttere blodgivere.

Tidligere i år lanserte Røde Kors og TRY en kreativ konkurranse for elever på videregående skoler om å lage den beste kampanjen for å rekruttere blodgivere. Vinnerkampanjen er nå lansert, og det er teamet Sebastian Pandonis og Pernille Reimers som vant med kampanjen «Uten Rødt», der de fjernet rødfargen fra kjente merkevarer, objekter, figurer og matvarer for å symbolisere mangelen på blod.

Pandonis og Reimers går til daglig på medier og kommunikasjon på Rosenvilde Videregående, har drevet ungdomsbedriften Beam Studios UB sammen (grafisk design og film), og i august begynte begge på designlinjen på Johan Boruos Højskole i København.

Juryens begrunnelse: «For en smart idé! På en enkel og virkningsfull måte får arbeidet frem poenget – at uten rødt blir det dødt. Jobben gir også rom for stort engasjement fra forbrukere, blodgivere, bedrifter og andre. Og kampanjen føles også stor og romslig.»

Se mer av vinnerjobben her.

Trojansk hest

Teamet forteller til kreativtforum.no at målet var å vekke interesse og engasjement hos de som vanligvis ignorerer reklame for veldedige formål.

– Vi fikk høre om konkurransen først og fremst fordi det var en skoleoppgave, men hadde nok deltatt uansett, det var en mulighet vi bare måtte gripe. Dessuten er det utrolig givende å jobbe med en så god sak. Etter en del research fant vi ut at målgruppen vår kjenner igjen og filtrerer bort reklame som åpenbart støtter et veldedig formål. Dermed bestemte vi oss for å snike inn kampanjen som en trojansk hest. Vi har også hatt det dødsgøy underveis og gleder oss til flere jobber i fremtiden!

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.