TRY 20 år: – Det er nå det begynner

I dag feirer TRY Reklamebyrå 20 års-jubileum. Administrerende direktør Kjetil Try er stolt av reisen så langt, ikke minst av resultatene selskapet har skapt for kundene sine. – De 20 første årene har vært en god start. Men det er nå det virkelig begynner.

90782 b9fb8 original
Gratulerer! TRY feirer 20 år i varmere strøk enn Øvre Slottsgate.

TRY Reklamebyrå skulle egentlig bare være et lite reklamebyrå. Etter å ha jobbet dag og natt i 15 år i flere større byråer ønsket det kreative teamet Kjetil Try og Einar Fjøsne å starte sitt eget lille og oversiktlige byrå. Slik gikk det ikke.

– Det var kun oss to i begynnelsen. Etter hvert som kundelisten vokste og større kunder kom til, innså vi imidlertid raskt at vi ikke kunne drive som en trivelig pølsebu, sier Kjetil Try.

Fire byråer under samme tak

Dermed kom flere ansatte til og fikk jobbadresse i Øvre Slottsgate. Fra å være fire, fem personer i 1998, teller gruppen snaut 200 ansatte i dag. Men det er ikke bare antallet medarbeidere som har endret seg for bursdagsbarnet.

– Kommunikasjon i 2018 handler ofte om store kundereiser der en rekke spesialister bidrar med sin spesialkompetanse innen kreativitet, teknologi, strategi og medieformidling. I TRY har vi tatt konsekvensen av dette og dyrket frem ulike fagmiljøer. TRY-reklamebyrå og det uavhengige reklamebyrået POL med sitt kreative fokus, teknologiselskapet TRY Apt, mediebyrået TRY Opt og rådgivingsselskapet TRY Råd. Vi skal ha Norges dyktigste kommunikatører innen alle fagfelt med kundens mål i sentrum.

I løpet av de 20 første årene har TRY bitt fra seg i både nasjonale og internasjonale kreativitets-konkurranser. Grunnleggeren synes det er hyggelig og inspirerende, men på ingen måter det viktigste.

– Gull og heder er først og fremst motiverende for oss som jobber her, og det i seg selv er viktig nok, men ikke målet med jobben vi gjør. Uten fornøyde kunder går vi konkurs og da hjelper det lite at vi har vunnet hundrevis av priser.

– Her er de første jobbene for to av våre kunder som har vært med aller lengst. Orkla i 19 år og Norsk Tipping i 17 år, og fordi de skapte et enormt engasjement over hele landet og gjorde en fantastisk jobb for merkevarene:

Norsk Tipping «Heia Tufte»/«Tufte IL», regi Marius Holst (2002):

«Grandiosa Lørdagspizza» for Orkla, regi: André Øvredal (2006)

Nysgjerrig 20-åring

På den store dagen har Try ingen ambisjoner om å lene seg tilbake og hvile på laurbærene som Norges største reklame- og kommunikasjonshus.

– Forrige helg reiste hele TRY Reklamebyrå til Toscana. Vi mimret og koste oss, men vi så også fremover. Fordi når du er 20 år står du på terskelen til å ta fatt på voksentilværelsen. Du er sulten, nysgjerrig og veldig spent på hvordan fremtiden skal bli. Det eneste du vet sikkert er at det venter noe spennende der fremme. Det er jo sånn. Det er nå det virkelig begynner.