Vekst gir POL-endring og ny ledertrio

Monika Augustsson går inn i en nyopprettet stilling som strategisk leder i POL, Kjetil Skogly tar over som daglig leder, mens Janne Brenda Lysø fortsetter som kreativ leder i byrået.

91574 129a3 original
Kreativ leder Janne Brenda Lysø, daglig leder Kjetil Botten Skogly og strategisk leder Monika Augustsson. Foto © POL

POL har som uttalt mål å være i bransjetoppsjiktet, og nå gjøres endringer for å rigge byrået best mulig fremover. Det startet med seks personer og store visjoner for fem år siden, og så langt har reisen vært «helt fantastisk» ifølge POL selv.

Med tiden har mediebildet blitt preget av flere flater og mer komplekse oppgaver, og ifølge POL stilles det av den grunn enda større krav til overblikk og strategisk kompetanse. I den forbindelse går Monika Augustsson til den nyopprettede stillingen som strategisk leder, fra stillingen som daglig leder.

– Vår oppgave er å skape verdi for kundene våre, og det oppstår når strategi skal omgjøres til kreativitet. Her er Monikas kunnskap unik. For oss kreatører er det gull verdt å ha en sparringpartner som Monika, sier kreativ leder Janne Brenda Lysø.

– Monika har alltid vært en av bransjens aller dyktigste rådgivere med genuin kjærlighet for faget og ikke minst kunnskapen til å spille oss alle gode. Flere av byråets største kunder har fått nyte godt av Monika i dag, men nå betyr det at andre kunder og alle ansatte kan få mer av Monikas tid og det er vi alle veldig glade for, fortsetter hun.

Tung ledererfaring

Rollen som daglig leder overtas fra 1. desember av Kjetil Skogly, som også er partner med flere års POL-tid på baken. Før Kjetil kom på plass i POL kom han fra stillingen som marketingdirektør i KLP og NSB, før dette var han og kreativ leder i DNB og markeds- og kommunikasjonsdirektør i Byggmakker. Med andre ord så skorter det ikke på solid ledererfaring.

– I POL har vi hatt som mål fra dag én på at vi skal være det beste kreative byrået fordi vi tror fullt og helt på at sterk og relevant kreativitet skaper de beste resultatene for kundene våre. Dette mener jeg bare har blitt viktigere i en stadig mer kompleks og fragmentert mediehverdag. Vi skal fortsette å utvikle POL i den samme retningen vi har startet på. Det er viktig for oss at man skal merke forskjellen fra det øyeblikket man setter foten innenfor døra hos oss, sier Kjetil Skogly.

Ikke på bekostning av POL-sjela

– Kjetil er en visjonær og tydelig leder som ser POL fra et litt annet perspektiv enn de opprinnelige gründerne. For oss som har vært med fra oppstarten er det viktig at veksten ikke går på bekostning av POL-sjela. Vi startet dette med store ambisjoner, mange mål er nådd, og vi skal fortsette å dyrke det som viser seg å fungere aller best, nemlig gode ideer basert på god innsikt. Vi er nesten 30 ansatte nå og da sier det seg selv at det må gjøres endringer for beholde posisjonen vår, sier Monika Augustsson.

– Nå blir vi tres amigos med ordet leder i tittelen sin i POL. Det skulle bare mangle egentlig i et byrå så høye ambisjoner. Vi gleder oss til framtiden, avslutter Janne.