Serverte plast til sultne briter

Det Norske kreatørteamet Maria Kanstad og Elise Jansen står bak ideen til stuntet «Future fish & chips» for Plastic Oceans, som ble laget da de var utplassert hos TBWA\London tidligere i år. Stuntet ble nylig kåret til «Ad of the day» i Campaign Magazine.

2018 har virkelig vært året for «plast-i-havet-kampanjer», noe Maria Kanstad og Elise Jansen ville belyse på en litt annerledes måte. 

– Grusomme bilder av dyr som er flettet inn i plast skaper en form for sympati, men folk fortsetter likevel med sin vanlige hverdag. Store globale problemer som dette må nedskaleres til et mer lokalt og personlig nivå. Så for å få folks oppmerksomhet, må man noen ganger stikke der det gjør vondt, forteller de.

I dette tilfellet var det rett i den høyt elskede britiske nasjonalretten fish & chips.

– Vi kom opp med ideen da vi hadde engasjement hos TBWA/ i London tidligere i år. Kampanjen har fått enorm positiv respons i UK, og det har vært et veldig gøy prosjekt å være med på. Veldig stas at dette har gått viralt og at den fikk Ad of the day på Campaign

Panikk førte til utenlandsopphold

– Etter skolebenken og ett års engasjement satt vi plutselig arbeidsløse igjen. Panikken kom krypende. «Vi skal ikke bare dra til utlandet da?». «Sier de ikke at det er smart med sånn international experience?». Etter ca 834 mailer og noen merkelige Skype-intervjuer, fikk vi endelig napp i et ganske kult byrå. Plutselig satt to forvirrede nordmenn på vei til Europas reklamemekka, en uke senere. 

Hvordan er bransjelivet i London?

– Bransjelivet i London er relativt tøft. Arbeidskulturen er intens, folk jobber sykt mye. Man må hele tiden kjempe for å bevise hva man er god for. Er ikke kreativ leder overbevist i det ene møtet, er du ute. Vi opplevde flere ganger folk som måtte gå på dagen. For eksempel fikk vi plutselig beskjed en sen ettermiddag om å komme opp med 50 nye ideer til neste morgen.

Hva får dere igjen får sånt?

– Utrolig mye! Det er veldig gøy å få jobbe med så store internasjonale kunder i en multikulturell by som London. Det er også et ekstremt godt samhold på jobb, mye sosialt som skjer hele tiden. 

Fyllesjuk og dysfunksjonell – eller på pub

«Mad Men»-æraen er ikke helt over i London, forteller de to.

– Alle byråer har egne stampuber hvor man finner kreative som jobber iherdig, uansett tid på døgnet. Etter hvert ble vi ikke lenger sjokkert av å høre setninger som «You can either have me dysfunctional and hungover, or I can go to the pub now and be on my best. Your choice». 

Annerledes kultur til tross, Maria og Elise nøler ikke med å anbefale utplassering i utlandet.

– Westerdals har et veldig godt samarbeid med Erasmus+ hvor man får et lite stipend hver måned. I London betaler de fleste byråer minstelønn i tillegg, som er veldig overkommelig. I verste fall kan man leve lenge på Meal Deals …

 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.