Vil redde liv med neonshorts

Ove Kenneth Nilsen ble inspirert til å starte prosjektet «Long Life Shorts» etter å ha opplevd på nært hold at en liten gutt døde av drukning på en strand i Gambia. Nå håper han at det kan bli årets julegave fra norsk reklamebransje.

91620 a50dc original
Livreddende badebukser fra «Long Life Shorts».
91621 2ca50 original
91622 1928f original
91623 b2c18 original

«Long Life Shorts» er et prosjekt startet opp av Ove Kenneth Nilsen, Magnus Nome og Christian Holm Glad.

– Gambia er et lite vestafrikansk land som har kilometervis med nydelige strender. For gambiere er dette parken, fotballbanen og møtestedet de drar for å henge ut og være sammen, forteller Ove Kenneth, som til daglig jobber i postproduksjonshuset Hocus Focus.

For noen år siden dro han til Gambia for å treffe sin 100 år gamle bestemor for første gang.

– Det var et fantastisk møte, men dessverre opplevde jeg også en tragedie i Gambia. En dag jeg var på stranden druknet en liten lokal gutt, og han døde bokstavlig talt i armene mine.

– Få av barna i Gambia kan svømme og har ofte på seg mørke badebukser, noe som sammen med den mørke huden gjør dem dem nærmest usynlige i vannet. Den lille gutten som druknet var aldri langt fra land, men vi kunne ikke finne ham i det mørke vannet.

– Jeg lå våken den natten og tenkte på hva jeg kunne gjøre for å hjelpe og fikk ideen om å designe neonfargede badebukser og dele ut til barna. Synlighet i vannet kan være den lille forskjellen som redder liv!

Må nå målet på 5000 badebukser

Badebuksa er er i dag designet og produsert, og «Long Life Shorts» har utviklet seg til å bli en veldedig organisasjon. Det første målet var å dele ut 1000 LLS-badebukser i Gambia i samarbeid med de lokale livredderne Red Dolphins Lifeguards. Buksene er i dag en del av det Gambiske turistråds program for å redusere drukning i landet og brukes i dag av Gambia Swimming Association når de lærer barn å svømme.

Nå vil Long Life Shorts-trioen utvide prosjektet, og de har vært i kontakt med Stormberg som er villig til å produsere hvis de bestiller minimum 5000 badebukser.

– Det er dette målet vi håper å nå, så jeg oppfordrer norsk reklamebransje til å gi shorts til Gambiske barn som årets julegave til kunder og samarbeidspartnere, avslutter han.

Du er kun et tasteklikk unnå for støtte prosjektet på Longlifeshorts.com. Se også facebooksiden til LLS.