Nedtelling til Gullblyanten: Odd og Einar

Det kreative teamet Odd og Einar Hennøy deler ut et par anerkjennende nikk til jobber som fortjener litt mer enn et par anerkjennende nikk under Gullblyanten 1. mars.

91836 a714f original
Fra «Stopptober» av Per Høj for Helsedirektoratet.

Odd og Einar Hennøy.

Odd Einar Hennøy har en fortid i Leo Burnett, Dinamo og Alle Gutta, og i nåtid i en nyfusjonert versjon av sistnevnte byrå og SandeFredin. Hennøy har ledet Gullblyanten én gang (i rollen som jurypresident), men har ifølge seg selv også ligget på sisteplass opptil flere ganger (i rollen som premieløs.)

Her fremhever han tre jobber som fortjener plass på vinnerlisten i år:

  • Røykesluttkampanjen «Stopptober» fra Helsedirektoratet og Per Høj

– En jobb som motiverer til færre prisutdelinger under leppa, fortjener prisutdeling under Gullblyanten. Per Højs Stopptober-kampanje for å motivere til snus- og røykeslutt nærmest ryker av overskudd og kreatørglede i form av tøysete uttak som «siggestrikk» og «snusbånd» og litt mindre tøysete, men kanskje enda finere andre uttak. Helintegrert og halvtøysete. Akkurat som selve livet.

– Kommunikasjon om pensjon er ofte kjedelig. Kanskje det nettopp er derfor vi kniser ekstra godt av disse filmene for Nordea levert av Per Høj. Om kampanjen får unge til å faktisk begynne å spare til pensjon, er en annen sak. Der er nok pistol mot hodet det eneste rådet vi med sikkerhet vet vil fungere. Og så håper vi at ingen hos Per Høj nå blir høj på seg selv etter å ha fått to jobber listet opp i denne spalten.

– Vi fikk lov til å være blant de første som lagde reklame for FINN tilbake i forrige århundre og har derfor fulgt ekstra godt med på det som har kommet fra den kanten siden. Og den Morgenstern-produserte kampanjen med ærlige filmer om barn og idrett gjør ikke akkurat skam på en lang og god reklamehistorikk. Terningkast 6 for god bruk av god innsikt.

– Helt til sist ønsker vi også å gi et par anerkjennende nikk til alle «tull kan bli gull»-stuntjobbene vi ennå ikke har sett av den enkle grunn at de verken er publisert, produsert eller ferdig uttenkt per dags dato. Nevnte jobber SKAL på innen utgangen av januar koste hva det koste vil, ene og alene for å kunne vinne i Gullblyanten og dermed fylle den enkelte kreatørs skapergledekonto, premiehylle og ego!

Frist for innlevering av arbeider er 24. januar 2019 kl 23.59. Gullblyanten 2018 foregår 1. mars 2019 på Clarion Hotel The Hub.