Ny radiomåling viser vekst i lyttingen

Ny radiomåling fra Nielsen bekrefter positiv trend for radiolytting i Norge mot slutten av 2018.

91878 15352 original

Den nye undersøkelsen fra Nielsen gjennomføres på oppdrag av NRK, Bauer Media og P4-gruppen, og omfatter måling og rapportering av alle typer audioinnhold fra oppdragsgivernes stasjoner, fra live til tidsforskjøvet, både kringkastet, digitalt og podkast.

– Nielsen ble vinneren av en svært tøff anbudskonkurranse om å måle fremtidens radiomarked i Norge, og nå har endelig den kanskje mest avanserte målingen av radio og lyd i verden gått live, sier Kristian Tolonen som er analysesjef i NRK og formann i Styringsgruppen for Radio.

Positiv utvikling fortsetter i 2019

De første tallene fra Nielsens nye måling viser at den positive utviklingen i radiolytting vi så mot slutten av 2018 fortsetter inn i det nye året. Daglig dekning i målingens første uke viser 66,6 prosent (3.077.000 lyttere i universet 10+), og ifølge P4 må vi tilbake til perioden rett før FM-slukkeprosessen startet for å se et tilsvarende dekningsnivå. Sammenlignet med desember 2018 er den daglige dekningen opp 14,2 prosent.

– Så langt ser det ut til at vi plukker opp mer av den lyttingen som faktisk eksisterer. Vi ser også at grunnstrukturen i form av lytterandeler mellom kringkasterne er omtrent på samme nivå som forrige måling, sier Tolonen, som mener at målingen bekrefter at radio fortsatt er en av de største mediene i Norge.