Nedfryst «Amundsen»-kampanje
JCDecaux, Motion Blur, SF Studios og Phd promoterer storfilmen «Amundsen» med isblokker av nedfryste rekvisitter.
Fem gigantiske isblokker har blitt plassert på et isflak utenfor hovedinngangen på Oslo S, og i den ene er det skjermer som viser promoklipp. Hver blokk er laget av 1400 liter vann og alle blokkene er belyst.
– Vi har alltid et ønske om å lage nye ting og strekke oss langt for kundene våre. En ting er å fryse ned truger, ski og luftskip, men det å få skjermer som avgir varme inni en isblokk har vært både spennende og risikabelt, sier Innovateansvarlig Stian Stark Husby i JCDecaux.
– Men, når vi nå ser responsen fra publikum og hvor nysgjerrige de er, er det verdt alle timene med planlegging og bekymringer. Vi er superhappy med sluttresultatet, avslutter han.
– Vi har et ønske om å forsøke nye ting og gjøre utendørsløsninger som gir en ekstra innvirkning og som kan spre seg ut over utendørsformatet, sier Katrine Aamodt i SF Studios.
– Denne løsningen var ikke gjort i denne skalaen i Norge før og ikke for noen film. Vi ser slike løsninger skaper oppmerksomhet og synes det er både gøy og spennende å få være med å gjøre dette, avslutter hun.
Lang prosess
For å få isen klar ble vannet først kokt. Deretter ble det sakte fryst ned i støpeformer. I tillegg må det hele tiden være bevegelse i vannet for å oppnå ønsket resultat. Det er med andre ord en svært omstendelig prosess. Sluttresultatet kan du nå se foran hovedinngangen på Oslo S. Men vær rask, isen smelter.