NSB og Nettbuss blir Vy

NSB-konsernet samler tog- og bussvirksomheten i Norge og Sverige under en ny, felles merkevare: Vy. Snøhetta står bak navnevalg og visuell identitet.

NSB samler tog- og bussvirksomheten under en ny, felles merkevare under navnet Vy. Dette ble offentliggjort på en pressekonferanse på Oslo Sentralstasjon tirsdag formiddag, samt via en pressemelding fra Snøhetta, som har stått for navn og ny visuell identitet.

Det nye navnet er Vy, som kommer av franske «vue», som igjen er avledet av «voir» (utsyn, oversikt).

– Vi skal se fremover, mot en kollektiv fremtid, sier konsernsjef Geir Isaksen.

En visjon for fremtidens mobilitet

Snøhetta skriver i sin pressemelding (på engelsk, må vite) at målet med hamskiftet er å forene alle aspekter ved selskapets passasjertransport under én felles merkevare som på bedre vis kommuniserer selskapets visjon for fremtidens mobilitet.

NSB ble grunnlagt i 1883 og har tidligere hatt totalansvaret for toglinjer, signalsystem, stasjoner og togsett. I dag har NSB ansvar for de reisende, mens jernbaneinfrastrukturen ligger hos Bane NOR. Samtidig er selskapet den største bussoperatøren i Norge gjennon Nettbuss. NSB Group har også tog- og busslinjer i Sverige, samt elektriske bybiler i Norge, noe som gjør selskapet til et variert mobilitetsleverandør.

Det grunnleggende ved å reise

Om navnet Vu skriver Snøhetta blant annet: «Navnet gir assosiasjoner til det grunnleggende ved å reise – å se nye ting, å få et nytt perspektiv og utvide sin horisont. Det likner på barndomsminner, å se ut av et togvindu og skue landskapet fare forbi i vill fart. Eller den daglige rutinen med å sitte på tog eller buss, titte opp mot himmelen, være i bevegelse mens synsvinkelen forblir konstant.»

– Vy er et ekte skandinavisk ord, særegen i natur, men samtidig ikke så hyppig brukt i moderne norsk. På samme tid kort og ikonisk, lett å huske og visuelt appellerende. Ordet har også en liknende betydning på norsk og svensk, de to markedene Vy for tiden opererer i, sier Snøhetta-grunnlegger Kjetil Trædal Thorsen.

– Samtidig, i flertall, betyr «vyer» å ha visjoner og utsyn. Vys visjon for fremtidien er å gjøre det lettere for folk å reise kollektivt og miljøvennlig, og å minimere behovet for personbil. Vi har funnet det veldig givende å jobbe med en kunde med så store ambisjoner for fremtidens mobilitet, og som har våget å velge en djerv ny visuell identitet som legger vekt på denne forpliktelsen, konkluderer Trædal Thorsen.

For en mer deltaljrik gjennomgang av logo, skriftsnitt, fargebruk osv, se nettsidene til Snøhetta

Kommentarer

Øivind Eide

Ansatt i Schjærven Reklamebyrå

4 måneder, 1 uke siden

Folk kan vitse så mye de vil om det nye navnet, men designjobben fra Snøhetta er rett og slett nydelig og veldig bra gjennomført. Gratulerer!

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.