Sølvmikken til Interoptik

Nerdete brilleslange til topps: Kitchen og kunden Interoptik vinner Sølvmikken for beste radioreklame i februar.

92744 b36c3 original
Skjermbilde fra en av reklamefilmene i kampanjen til Interoptik, laget av Kitchen.

I februar lanserte Kitchen sin nye filmkampanje for Interoptik, regissert av Morten Borgestad (Pravda). Kampanjen la vekt på den høye graden av yrkesstolthet som hersker blant Interoptiks optikere og brillestylister; at de er lidenskapelig opptatt av øyehelse, fag, trender og merkevarer.

Denne vektleggingen, understreket med slagordet «Det finnes optikere. Og det finnes Interoptikere», er også tatt ut i en radiorekampanje laget i samarbeid med Verdens Sterkeste Mann. Sølvmikkjuryen har følgende kommentar:

– Det finnes radioreklamer, og så finnes det fantastiske radioreklamer. Juryen elsker dette universet og spottene treffer blink! Med god dramaturgi, gjenkjennelige scenarioer og morsomme vendinger, blir vi tatt med inn i den ekstremt detaljfokuserte verdenen til en interoptiker. Hans syn på andres syn er hysterisk, og til tross for at all kunnskapen gjør ham litt sosialt tilbakestående, får juryen et veldig godt øye til karakteren. Produksjonen er god, tanken er god, ideen er tydelig, og innsikten – godt sett. Blunkefjes.

Hør spottene her: «Date», «Baby» og «Vitne»

Byrå: Kitchen
Kreativt team: Gry Sagvolden og Thale Høy-Petersen
Konsulent: Hans Moe
Prosjektleder: Kine Dahl
Produksjonsselskap: Verdens Sterkeste Mann
Kunde: Interoptik

VM i forsikring – igjen

Anoraks radioreklame-uttak for Storebrand havnet hele tre ganger på pallen i fjor, og fikk sin første av året allerede i januar. I februar fulgte byrået opp med en ny serie spotter der Sagveien Resorts faste sportskommentator-duo skildrer ulykker mens det skjer. Juryen har følgende å bemerke om 2. plassen i februar:

– Nok en gang blir det pallplass på VM i forsikring. Denne reklamen treffer oss like godt som tung handlevogn på glatt underlag treffer Tesla X. Radiospottene både starter og avslutter med et pang, og vi sitter ytterst på stolkanten gjennom hele forløpet. Juryen kan ikke gjøre annet enn å applaudere tekstarbeidet og skuespillerne som fremfører dette med glans. Vi er mange som sitter på sidelinjen og heier frem det vellagde håndverket, til tross for at det ikke ble gull i dag.

Hør spottene her: «Dansken» og «Handlevogn»

Byrå: Anorak
Kreativt team: Jens Bjørklund og Kasper Amundsen Tuvnes
Prosjektleder: Hege Iren Dyrseth
Produksjonsselskap: Sagveien Resort
Kunde: Storebrand

Gode råd på tilbud

I kampanjen som vinner tredjeplassen i februar vektlegger Rema 1000 sin satsing på frukt og grønt, og de har sammen med Try tatt utgangspunkt i oppfølgerfilmen til sin svært godt likte «Smarthus»-film. Radiokampanjen er laget i samarbeid med Verdens Sterkeste Mann. Juryen bifaller:

– Noen ganger er gode råd dyre, men i dette tilfellet er rådet veldig billig. Spotten spiller på kanalens egen stereotypi før den raskt og ærlig brytes over i en samtale om frukt og grønt. Overgangen er like billig som frukten selv, og gjett hva – vi kjøper’n! Idet vi hører «Only 16» som intro for fjerde gang, innser vi at assosiasjonen blir dratt akkurat dit den skal, og vi tar oss selv i å humre. Styrken i disse radiospottene ligger i mangfoldet, og selv om spottene ikke nådde helt til topps er det ingen tvil om at de er frukt-elig morsomme.

Hør spottene her: «Bananas», «Billig overgang», «Eplekjekk» og «Sur som en sitron»

Byrå: Try
Kreativt team: Øystein Halvorsen og Karin Lund
Prosjektleder: Cathrine Wennersten
Produksjonsselskap: Verdens Sterkeste Mann
Kunde: Rema 1000