«Stopptober» vant Brings DM-pris

Den ukonvensjonelle, men humørfulle isbryteren av en røykesluttkampanje fra Per Høj vant den høythengende Brings DM-pris under Gullblyantens prisutdeling fredag kveld.

92423 bc84c original
Brings DM-pris ble delt ut av Børre Jensen, reklamebyråkontakt i Bring. Foto: Tor Lie
92424 87d1f original
Per Høj mottar Brings DM-pris for «Stopptober». Foto: Tor Lie
92458 4acc0 original
Foto: Stine Østby

«Stopptober»-kampanjen for Helsedirektoratet består av filmer, radiospotter og det byrået selv kaller «noen lite effektive, men isbrytende hjelpemidler», blant annet «Snusbåndet» og «Siggestrikken», som man kunne bestille til seg selv eller en venn på slutta.no. I tillegg fikk man med sluttetips, button og klistremerke. Sammen utgjorde disse elementene Sluttpakka, som altså utgjør DM-delen av kampanjen.

– Et viktig og vakkert verktøy

Spesialprisen Brings DM-pris skal hedre det smarte arbeidet i postkassen. Det kan være en enkeltstående aktivitet, eller at DM er med som et virkemiddel i en større kampanje og i samspill med flere medier. Det var reklamebyråkontakt Børre Jensen i Bring som delte ut prisen fredag kveld til Per Høj, med følgende begrunnelse:

– Årets vinner i Bring DM-pris fikk virkelig juryen til å stoppe opp. Kampanjen lener seg hverken på algoritmer eller patenterte stemmestyringssystemer – men på et stykke tøyelig stoff. Og det er det som gjør den så bra. Ved å bruke DM som kjernen klarer denne kampanjen å skille seg ut fra alle andre kampanjer, og bli et viktig og vakkert verktøy i nordmenns anstrengelser for en røyk- og snusfri framtid. Gratulerer til Helsedirektoratet og Stopptober!

Under fredagens prisutdeling mottok «Stopptober» i tillegg Gullmikken for beste radioreklame, samt et diplom i kategori for Ikke-kommersiell. Premien for Brings DM-pris er to delgatpass til Cannes Lions 2019, samt et flott trofé fra Bring, laget av Snøhetta.

Se casefilmen for «Stopptober» her: