Hausmann gjorde rent bord på Gulltaggen

Tre gull, et sølv og Best in Show resulterte i at Hausmann slo de store byråene i årets Gulltaggen Awards.

Gulltaggen Award, konkurransen som hedrer de beste digitale markedsføringsjobbene, ble delt ut på Radisson Blue Scandinavia i Oslo torsdag kveld. Hausmann dro hjem gull i kategoriene Beste enkeltarbeid, PR og Best bruk av influencere, sølv i kategorien Sosiale medier, og den gjeveste prisen av dem alle: årets Best in Show.

Fikk unge gutter til å åpne seg gjennom gaming

Alle utmerkelsene ble gitt til kampanjen som Hausmann har gjort for Mental Helse Ungdom, «Ingame», et konsept der unge gutter gis mulighet til å snakke om utfordrende temaer mens de gamer. Sammen med en av Norges største gamere, Noobwork, og programleder Niklas Baarli, ble unge gutter mellom 12-17 invitert til å spille Fortnite og snakke sammen anonymt gjennom spillkarakteren sin.

 – Råmaterialet ble så klippet sammen til ulike episoder, hvor det blir det tatt opp temaer som kropp, venner, skilte foreldre, selvbilde og savn, forteller kreatørteamet bak Ingame; Marcus Hassel og Torkel Skjolden i Hausmann. – Vi ser frem til å videreutvikle konseptet, som er blitt tatt meget godt i mot av både kunde, medier, målgruppe og målgruppens foreldre. Kampanjen har allerede vunnet gull i Gullblyanten og er for tiden finalist i New York Festivals.

– Trenger ikke å være størst

Hausmann er et kreativt reklamebyrå som startet i 2012, da under navnet Llowbank. De endret navn og strategi i 2017.

– At et lite byrå kan vinne Grand Prix viser at man ikke trenger å være størst for å gjøre gode kreative jobber, forteller kreative ledere Tone Humblen og Ida Fjeldbraaten. – Vi i Hausmann har en strategi om at alle våre jobber skal ha en klok idé i bunn og at gode ideer skal bygge på reelle innsikter, noe vi mener dette arbeidet virkelig beviser. Å vinne tre gull og Grand Prix i Gulltaggen bekrefter strategien vår, og motiverer oss til å stå på videre for nye og gamle kunder.

Hausmann teller nå 13 ansatte, under ledelse av Vetle Gjevestad Agledahl.

– Det å gjøre rent bord i en så viktig konkurranse som Gulltaggen er uten tvil viktig for oss i Hausmann, forteller Agledahl.

– I denne jobben har hele byrået vært involvert, med alt fra innsiktsarbeid, målgruppeforståelse, digital kreativitet, PR, influencermekanismer og optimalisering av innhold i sosiale medier. Vi er stolte av å sette oss på kartet, og har døra åpen om noen er nysgjerrige på hvordan vi tenker, avslutter den ferske byrålederen.

Skal representere Norge i Cannes

Som om ikke tre gull, ett sølv og Grand Prix var nok: det unge og tidligere nevnte kreatørteamet Marcus Hassel og Torkel Skjolden stakk også av med årets Young Cannes Lions Digital med ideen «In our DNA» for Unicef. Det betyr at de skal representere Norge i den internasjonale konkurransen som går av stabelen i Cannes i juni.

 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.