Her er årets Gullkalven-vinnere

Listen over studenkonkurransens vinnere er så lang at den ikke får plass i én artikkel. Men her er alle kategorivinnerne fra prisutdelingen 24. mai, som foregikk på Hausmania.

93570 f7ed2 original
Per Berge Moe, Torbjørn Havn og Sollin Sæle vant Årets Gullkalv. Moe og Sæle vant i tillegg kategorien Kommers, med mer. Foto: Fabian Fjeldvik

I årets utgave av Norges største studentkonkurranse innen kreativ kommunikasjon, kunne studentene sende inn bidrag i hele 22 kategorier. Juryen stod med andre ord overfor en høy bunke med gode og kreative ideer da de skulle dele ut gull, sølv, bronse og diplomer til årets vinnere. Til tross for et høyt nivå blant bidragene, var det enkelte som skilte seg ut i mengden.

Årets gullkalv: «FIFA19»

Det var Per Berge Moe, Sollin Sæle og Torbjørn Havn fra Høyskolen Kristiania institutt Westerdals som i år stakk av med den gjeveste prisen, nemlig Årets Gullkalv. Som om det ikke var nok, tilegnet de seg også gull i kategorien Innovasjon for det samme bidraget. Ideen omtales som en engasjerende løsning på et moderne problem.

Juryen uttaler: Årets aller beste jobb, uavhengig av kategori, imponerte juryen. En god idé skal overraske, skal være smart tenkt og ta utgangspunkt i virkeligheten. Juryen liker hvordan denne jobben tar tak i et samfunnsproblem, og løser dette med troverdighet. Det forteller juryen at det er kloke hoder bak denne ideen og vi grugleder oss til dere kommer og stjeler jobbene våre.

Årets kommersbidrag: «New York Times, don't mix the news»

Gullvinnerne i kategorien Kommers ble tildelt to av de tre ovennevnte; Per Berge Moe og Sollin Sæle. De kreative studentene vant flere gull og sølv for ytterligere bidrag i andre kategorier. I tillegg mottok de en bronseblyant i The One Show for bidraget sitt tidligere denne måneden.

Juryen uttaler: Denne ideen gjorde sterkt inntrykk på juryen. Med en godt observert innsikt og en veldig god strategi, treffer denne ideen noe som er sant og relevant i dagens samfunn. Med en vellaget og helt rå casefilm og en smart idé, løser denne ideen et reelt problem og vi skulle gjerne sett denne tatt ut i virkeligheten.

Gullkalen-nestleder Casper Evensen forteller om et imponerende engasjement fra vinnerne av årets Gullkalv og årets kommersbidrag.

– Studentene er de første på 10 år som har vunnet så mange gull i løpet av én prisutdeling. Samtlige av deres bidrag er av høy kvalitet, og har vunnet priser i internasjonale konkurranser. Dette er fullt fortjent, sier Evensen.

Årets designbidrag: «Erindringer om Solfrid»

Mathilde Lid stakk i år av med seieren i kategorien Design for et følelsesladet og sårt bidrag. Bidraget er et sett med «illustrasjoner som forteller historien om bestemors barndom», og juryen vektlegger illustratørens formidlingsevne.

Juryen uttaler: Juryen lot seg begeistre av denne jobben; på grunn av dens enkelhet og originalitet. Godt design skal overraske og spille en idé god, og denne jobben viser hvordan en historie kan fortelles på en nydelig og annerledes måte. Streken er enkel, uttrykket nesten taktilt og juryen var enige om at dette fortjener gull.

Årets ikke-kommersbidrag: «43,9 Husk, du skal dø en dag»

«43,9 Husk, du skal dø en dag» var det originale konseptet som i år sikret Aurora Bratli Brunvoll fra Kunsthøgskolen i Oslo gullet i kategorien Ikke-kommers. Juryen begrunner hvorfor akkurat denne kalenderen var noe utenom det vanlige:

Dette pleier i kreative konkurranser å være en av de aller tøffeste kategoriene. Hvem blir ikke beveget av kampanjer mot kreft, hjemløshet og sult? Jobben som vinner i år … er ikke en slik jobb.

Men juryen er likevel beveget. For selv om denne jobben gir juryen et snev av eksistensiell angst, er det likevel en optimisme og et viktig budskap; nemlig å leve mens man lever.

Håndverk: «Kaffe-monopol»

Aurora Bratli Brunvoll markerte seg godt i årets prisutdeling da hun i tillegg til gull i kategorien Ikke-kommers, også stakk av med gull i kategorien Håndverk for sin idé om «Kaffe-monopol».

Juryen uttaler: Gullet i håndverk var en soleklar vinner. Arbeidet tok tak i en innsikt alle som bor i storby kan kjenne seg igjen i, og arbeidet hadde dermed en subtil politisk brodd som juryen applauderer. Håndverket er upåklagelig lekkert, gjennomført og smart, og juryen håper de en dag kan få kjøpe dette til eget bruk. Godt jobbet.

Hovedpartnernes brief-konkurranse

Gullkalven ga dessuten årets studenter muligheten til å virkelig «vise seg for de store», da deres hovedpartnere Morgenstern, Universal Music og Naug stilte med hver sin partner-brief tidligere i våres. Hovedpartnerne holdt ikke tilbake på premiene da de skulle kåre hver sine vinnere.

Morgenstern ønsket å kåre årets «morgenstjerne», og ga dermed vinnerstudentene muligheten til å presentere sin idé overfor en reell kunde. I tillegg tilbydde de en premie vi regner med at falt godt i smak; de fikk nemlig lov til disponere Morgensterns egen bar med tilhørende fat med øl. Også denne seieren gikk til Per Berge Moe og Sollin Sæle.

Naug, som tidligere i år avholdt en brief-konkurranse i samarbeid med Gullkalven og Universal Music, ga også studentene muligheten til presentere ideen sin overfor reell kunde, og da med bistand fra sine egne dyktige kreatører. Det var Susanne Møller-Hansen og Cecilia Medina som til slutt stakk av med seieren.

Universal Music på sin side bød på muligheten til å komme ennå tettere inn på bransjen. Vinnerne av deres brief fikk tildelt et betalt arbeidsoppdrag til en verdi av 50.000 kr, med mulighet for forlengelse i Universal. Randi Maria Borge og Julian Tepfers var de to som trumfet igjennom med sin idé.