Internasjonal talentpris til Bleed-designer

Senior Designer William Stormdal i Bleed har vunnet den prestisjefulle D&AD-prisen Next Designer for design- og forlagsprosjektet Pseudonym Publishing.

93509 322af original

Utmerkelser fra D&AD (tidligere kjent som British Design & Art Direction) henger høyere enn de fleste priser innen design og reklame. D&AD Next Designer deles ut årlig av til talenter i forskjellige fagdisipliner, og med prisen til William Stormdal går den for første gang til en nordmann.

– Moro! Det er veldig stas at små nisjeprosjekter legges merke til også utenfor lille Oslo, en god dose drivstoff til fortsettelsen, sier Stormdal.

Tidligere i år har William Stormdal med Pseudonym Publishing mottatt en rekke priser for Pseudonym-prosjektet, blant annet tre bronse i European Design Awards (EDA), gull og nominasjon i Visuelt, samt diplom i Årets vakreste bøker.

– Det er veldig gøy når våre folk utmerker seg internasjonalt. Bleeds mål er å være blant de sterkeste designfaglige miljøene i verden, og da er det viktig med kollegaer som skaper interessante ting både på jobb og ved siden av, sier daglig leder Christoffer Nøkleby.

Det uavhengige design- og kunstforlaget Pseudonym Publishing i Oslo drives av Bleed-designerne William Stormdal og Halvor Nordrum. Forlaget har som mål å utforske skjæringspunktet mellom design, fotografi, tekst og kunstneriske prosjekter. På litt over ett års drift har forlaget rukket å gi ut seks bøker og holdt en rekke presentasjoner og foredrag om prosjektet.

I tillegg til Stormdal ble hele fire unge kreative team belønnet med blyanter i New Blood Awards under årets D&AD. I hovedkonkurransen gikk det imidlertid ikke like bra: En shortlistplassering til TRY for «Dyrenes eget nødnummer» og en shortlistplassering til Scandinavian Design Group for den visuelle identiteten til Slottsfjellfestivalen.