Slakter kalven på Hausmania

God som Gull: Gullkalvens prisutdeling er rett rundt hjørnet. Den 24. mai kl. 18 åpnes dørene på Hausmania i Oslo for å kåre årets beste studentbidrag innen kreativ kommunikasjon.

Gullkalven har gjennom 30 år bygd seg opp til å bli Norges største studentkonkurranse innen kreativ kommunikasjon, hvor studenter fra hele landet hvert år får muligheten til å vise seg frem. Årets vinnere kåres i bakgården på Hausmania i Oslo, med tilhørende fest og moro.

Økning i antall bidrag 

Konkurransen er imidlertid noe annerledes enn tidligere, da Gullkalvens leder og nestleder, henholdvis Ida Matthiesen og Casper Evensen, har gått for åpne kategorier innen kommers, ikke-kommers, design og uavhengig, alle med hver sine underkategorier. I tillegg finnes det en egen sorteringskategori, åpen klasse, dersom bidraget ikke skulle passe i noen av de ovennevnte kategoriene. Det betyr at studentene kunne sende inn helt originale ideer. 

– Jeg tror vi nå har funnet en levedyktig og hensiktsmessig form som fungerer. I år har vi en stor økning i antall innsendte bidrag. Vi har åpnet opp for at alle studenter innen kreativ kommunikasjon kan delta, forteller Matthiesen. 

Store bransjenavn 

NAUG, Morgenstern og Universal Music har vært ivrige hovedpartnere frem mot prisutdelingen. Tidligere denne våren stilte alle de tre samarbeidspartnere med hver sin brief. Her har studentene fått bryne seg på virkelighetsnære caser, med mulighet for å vise frem sitt talent til veletablerte bransjenavn. Vinnerne kåres naturligvis på årets prisutdeling. 

Byråene holdt ikke tilbake på årets premier. Universal Music tilbyr vinneren av briefen et arbeidsoppdrag til en verdi av hele 50.000 kroner, med mulighet for forlengelse. Mens NAUG gir vinneren muligheten for å presentere sin idé overfor en reell kunde med bistand fra deres egne dyktige kreatører, byr Morgenstern på muligheten til å presentere sin idé overfor reell kunde, samt benytte Morgensterns egen bar med tilhørende fat med øl. 

– Jeg tror helt klart at våre hovedpartnere og deres premier har bidratt til det store engasjementet i år, sier Ida. 

Jury av fagfolk 

Juryen består av en god miks av fagfolk fra byråer som blant annet Monster, ANTI, Anorak og Dinamo i tillegg til årets hovedpartnere. Juryen har enkelt og greit sett etter gode ideer.Det har vært viktig for Gullkalven å understreke at det ikke er mulig å gjøre feil når man sender inn ideene sine. Gullkalven- nestleder Casper Evensen mener det lønner seg å sende inn bidrag uavhengig av nivået. 

– Vi anbefaler å sende inn bidrag uansett om du er i tvil om det er godt nok. Både Gullkalven og juryen ønsker å løfte frem studentene. Konkurransen er en fantastisk plattform for å vise sine sprø ideer. Juryen verdsetter de som tør å skille seg ut, og ikke holder seg innenfor strenge rammer, forteller han. 

 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.