Webdagene blir til Y

Netlife Design starter en helt ny konferanse og avslutter samtidig Webdagene etter 12 år. I september ønsker de velkommen til Y på Youngstorget.

Webdagene har vokst jevnt og trutt opp igjennom årene. At arrangørene nå endrer et konseptet som har fungert fram til nå, har å gjøre med at den digitale virkeligheten har endret seg.

— For noen år siden kjempet vi mot dårlig navigasjon på nettsider og ledere som først og fremst involverte seg med å lure på hvorfor logoen ikke er større på «hjemmesiden». Dette har endret seg. Plutselig er det digitale øverst på agendaen i alle bedrifter. Nye tjenester! Disrupsjon! Digitalisering! Det digitale er midt i kjernen av det bedrifter og offentlige organisasjoner først og fremst skal drive med: Å levere bedre tjenester til kunder og brukere. Derfor vil vi lage en ny konferanse som treffer bedre på dette, sier Jostein Magnussen i Netlife.

Fra nettsider til tjenesteinnovasjon

Sammen med prosjektleder Marte Brennbakken og en liten gruppe i Netlife, jobber han med å arrangere den nye konferansen som holdes 25.-27. september. Netlife vil fylle Youngstorget med flere scener, de beste fagfolka og inspirasjon fra de som får det til. Hovedtemaene vil dreie seg om å lage tjenester som fungerer for folk og som ikke ødelegger verden samtidig.

— På Y ønsker vi å starte med kundebehovet og løse de virkelig store problemene for folk. Det er alt for mange som kliner til med masse buzzord når de snakker om blant annet innovasjon. Innovasjon for oss er å bygge nye, gode tjenester og produkter som funker for folk. Vi ønsker derfor at alle som kommer på Y skal sitte igjen med verktøy for å finne ut hva folk egentlig vil ha og bygge tjenester som gir dem verdi. Og så skal de selvsagt få masse snacks og inspirasjon innen design, teknologi og markedsføring/vekst, sier Brennbakken.

Første stjerne på programmet

Ash Maurya har skrevet bøkene «Running Lean» og «Scaling Lean» samt laget modellen Lean Canvas. Han er booket til både masterclass og foredrag.

— Maurya er en liten helt for meg må jeg innrømme. I flere år har han jobbet med oppstartsbedrifter og større virksomheter for å få dem til å jobbe med å løse faktiske problemer og ikke bare hoppe rett på løsninger. Vi er veldige glade for at han kommer til Y da dette er en stoooor utfordring også blant norske bedrifter. Vi elsker å hoppe rett til løsningen, om det er en app, en robot eller noe annet kult. Og så svir vi av masse penger uten at vi egentlig løser noen problemer. Dette skal vi fikse med Y, sier Magnussen leende. 

Vy eller Y?

Dagen før dere lanserte Y var det en ikke så ukjent bedrift som gikk ut med nytt navn. Hva tenker dere om Vy?

— Oppmerksomheten rundt NSBs navneskifte er selvsagt mye større enn vårt. Derfor synes vi det bare var gøy at vi kunne forvirre folk litt, og spille på Vy og Y. Men, vi må innrømme at en del trodde det var en tidlig aprilspøk, sier Magnussen.

 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.