Bronse til «Dyrenes nødnummer»

Cannes Lions: Bronse på TRY og DNB under festivalens første prisutdeling.

Søndag ble det kjent at TRY og DNB dyreforsikring gikk videre med tre shortlist-plasseringer i Health & Wellness-kategorien med kampanjen «Dyrenes nødnummer». Kampanjen gikk til finale i de tre underkategoriene Direct, PR og Mobile. I kveld ble det klart at jobben endte opp med en bronse i PR.

Denne føyer seg pent inn i rekken av priser til «Dyrenes nødnummer», som inkluderer to gull og sølv i Gullblyanten, samt Grand Prix, gull, to sølv og en bronse i Eurobest.

Det er  Caroline Riis og Eirik Sørensen som er det kreative teamet på «Dyrenes nødnummer». Produksjonsselskapet er Tangrystan med regiduoen Ida Thurmann-Moe og Andreas Grødtlien, Try Apt har laget den digitale delen og mediebyrået er Try Opt.

Inkluderende Grand Prix-vinner

Den høythengende Grand Prix-utmerkelsen i Health & Wellness gikk i år til McCann Tel Aviv for IKEA «Thisables», der møbelgiganten lanserte en rekke møbel-hacks som alle og enhver kan laste ned og 3D-printe for å gjøre produktene mer brukervennlige for mennesker med nedsatt funksjonsevne.

Grand Prix til Nike og Kaepernick

Ifølge The New York Times var det Portland-byrået Wieden + Kennedy som presset Nike til å omfavne den politisk splittende quarterbacken Colin Kaepernick, som mistet jobben iSan Francisco 49ers fordi han var blant spillerne som knelte under avspillingen av den amerikanske nasjonalsangen i protest mot rasediskriminering. I stedet for å droppe ham, slik de seriøst vurderte, ble han til frontfigur for «Dream Crazy»-kampanjen, som nå har vunnet Grand Prix i utendørskategorien. 

Den tomme avisen

Høsten 2018 trykket den libanesiske avisen Al-Nahar en helt blank utgave i protest mot den økonomiske og politiske krisen i Libanon. Dagsavisen trykket kun sin egen tittel, et bilde av sin avdøde sjefsredaktør Gebran Tueni, avisens brukernavn i sosiale medier og ordinær redaksjonell informasjon. Mandag mottok kampanjen Grand Prix i Print & Publishing. Byrået bak er Impact BBDO Dubai.

Google til topps i Design

Grand Prix i Design-kategorien gikk til Googles kampanje som viser hvordan AI kan gjøre kreative verktøy tilgjengelige for folk flest. Det er Google Creative Lab som står bak.

Pharma-kategorien har ikke blitt tildelt Grand Prix de siste tre årene, men i år gikk prisen til «Breath of Life», en holdningskampanje om KOLS for Glaxosmithkline. Det er McCann Shanghai som står bak. 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.