Heydays starter miljøorientert pakningsbyrå

Designbyrået Heydays etablerer det nye selskapet Goods. Byrået skal fokusere på emballasjedesign med mest mulig effekt og minst mulig fotavtrykk. Goods er det første designbyrået som er Kontrollmedlem av Grønt Punkt og er med på Plastløftet.

93697 32a15 original
Sandro Kvernmo og Mathias Hovet i Heydays har etablert Goods, et eget selskap der de skal hjelpe produsenter av fysiske varer å ta bedre designvalg i produksjon og merkevarebygging.

Eierselskapet Heydays AS har i 10 år hjulpet til med å forme nye selskaper som bl.a Kolonial.no, Huddly og Monner. Nå lanserer Heydays et eget selskap der de skal hjelpe produsenter av fysiske varer å ta bedre designvalg i produksjon og merkevarebygging. Med seg på laget har de fått med seg Sandro Kvernmo. Kvernmo har 15 års nasjonal og internasjonal erfaring med emballasjedesign, og har blant annet ledet globale pakningsprosjekter for Carlsberg, Danone og Shiseido.

– Godt pakningsdesign og salg burde ikke komme på bekostning av planeten. Som designere har vi en enorm mulighet til å påvirke hvordan produkter blir emballert og kommunisert. Samtidig som vi aldri har konsumert mer enn vi gjør, har det aldri vært klarere at vi må tenke på hvilke materialer vi putter inn i kretsløpet. Et pakningsbyrå skapt for i dag må tåle å bli målt på mer enn én bunnlinje, forteller Sandro Kvernmo, som er Co-founder i Goods.

Medgrunnlegger Mathias Hovet legger til:

– Vi er her for å utfordre hvordan ting blir gjort. Vi har få eller ingen fasiter nå på dag 1, men vi skal bli de flinkeste til å stille gode spørsmål, og finne nye måter man kan nå målgrupper med å lage helhetlige forbrukermerkevarer. Vi er jo forbrukere selv, og vil fokusere på designe enkle pakningsdesign som selger, men som også blir merkevarer som forbrukerne knytter seg til og gir reell verdi i folks hverdag.

Bærekraftige designløsninger

Byrået skal ikke bare bistå med rådgiving og design av pakning og merkevarer. Kompetansen fra Heydays om nye digitale forretningsmodeller skal også komme Goods sine kunder til gode. Flere satsinger på egne merkevarer (EMV) og stadig nye konsepter for direkte-til-forbruker (D2C) er store internasjonale trender selskapet har jobbet mye med allerede. Goods vil også fokusere på hvordan produktene fremstår på sosiale medier, og det å vise sluttbruker hvordan merkevarene forholder seg til miljøperspektivet.

– Vi er glade for at Goods er med på Platløftet, og er kontrollmedlem i Grønt Punkt Norge. Med det stiller de krav til sine leverandører. Sirkulært design og verdikjeder er komplekst, og vi trenger nye fagmiljøer. Det er derfor helt nødvendig med nye selskaper som dedikerer seg til bærekraftige designløsninger og økt bruk av resirkulerte materialer i pakningsdesign, sier Arve Martinsen i Grønt Punkt Norge

Goods samarbeider allerede med Norges største apotekkjede Apotek1, samt flere nasjonale og internasjonale merkevarer. Byrået er allerede nominert til pris i verdens ledende designkonkurranse for emballasje, Pentawards i London.

https://goods.no/
https://www.instagram.com/goodsoslo/