Sølv til «Dyrenes nødnummer»
Cannes Lions: Kampanjen for DNB dyreforsikring forsetter å sanke priser for TRY Reklamebyrå. Onsdag kveld mottok den sølv i Media Lions.
På første festivaldag i Cannes ble «Dyrenes nødnummer» premiert med en bronse i Health & Wellness Lions, etter å ha blitt nominert i tre underkategorier. Onsdag kveld ble det nok en pris på kampanjen, denne gangen et sølv i Media Lions, der den hadde to nominasjoner.
«Dyrenes nødnummer» har tidligere mottatt to gull og et sølv i Gullblyanten, i Eurobest vant den stort med Grand Prix, gull, to sølv og en bronse, og nå har den altså mottatt sølv og bronse i Cannes Lions.
Det er produksjonsselskapet Tangrystan som har produsert filmen, med regiduoen Ida Thurmann-Moe og Andreas Grødtlien.
SMFBs «IKEA + Obama» var nominert i dagens PR-finale, men uten gå videre. Men jobben har fremdeles mulighet til å vinne pris i Brand Experience & Activation, som deles ut torsdag kveld.
«Sett spillerfaring på CV’n» for Manpower av Geelmuyden Kiese var nominert to ganger i kategorien Creative Strategy, men uten å få uttelling.
Black & Abroad til topps i Creative Data Lions
Reise- og livsstilsselskapet Black & Abroad vant Grand Prix i Creative Data Lions med den pan-afrikanske kampanjen «Go Back to Africa», der de har kapret et hatefullt utsagn og brukt det på en nyskapende og positiv måte. Dette gjøres ved å sladde rasistiske og ondsinnede Twitter-ytringer og omtolke dem sammen med ord og bilder som viser hvor vakkert og mangfoldig kontinentet er. Toronto-byrået FCB/SIX står bak kampanjen.
The E.V.A. Initiative
Forsman & Bodenfors vant Grand Prix i Creative Strategy på vegne av Volvo Cars med «The E.V.A. Initiative, som har som mål å gjøre bilkjøring tryggere for kvinner, ved å bruke data samlet inn gjennom 40 år.
Whopper Detour
Burger King har vært ute og trollet erkerivalen McDonald’s igjen, noe det også tidligere har blitt Grand Prix i Cannes av, og denne gangen vant de GP i Direct. Med «Whopper Detour» brukte de Burger King-appen som utgangspunkt for å sende kundene til McDonald’s-restauranter for å samle drøye rabatter på Whopper-burgere, som forklart i videoen under. Kampanjen vant i dag også gull i Media Lions.
Nike Air Max Graffiti Stores
Nike har et ekstraordinært bra Cannes-år, og kunne i dag innkassere sin fjerde Grand Prix under årets festival, denne gangen i Media Lions med kampanjen «Air Max Stores» laget i samarbeid med Brasils største graffiti-kollektiv, der deler av São Paulos berømte graffiti-kunst ble utstyrt med sko fra Nike. Det er AKQA i São Paulo som står bak.
The Tampon Book: A Book Against Tax Discrimination
I Tyskland (og Norge) er tamponger fremdeles klassifisert som et luksusprodukt, og momslagt deretter. Dette ville The Female Company gjøre noe med, og hyret inn Berlin-byrået Scholz & Friends for å lage kampanjen «The Tampon Book», som vant dagens Grand Prix i PR Lions.
Keeping Fortnite Fresh
Byrået VMLY&R i Kansas City vant dagens Grand Prix i Social & Influencer Lions med kampanjen «Keeping Fortnite Fresh» for burgerkjeden Wendy’s.