To Grand Prix til Nike

Cannes Lions: Nike mottok sin andre og tredje Grand Prix på festivalens andre dag: «Dream Crazy» med Colin Kaepernick i hovedrollen fikk den ypperste prisen i Entertainment for Sports-kategorien. Kampanjen «Just Do It HQ At The Church 18» gjorde det samme i kategorien Industry Craft.

På mandag fikk Nike Grand Prix i utendørskategorien for «Dream Crazy», den i USA politisk splittende oppdateringen av det 31 år gamle «Just Do It»-slagordet, med quarterbacken Colin Kaepernick i hovedrollen. I kveld ble det klart at kampanjen mottok sitt Grand Prix nr. 2, i kategorien Entertainment for Sports. Det er Wieden + Kennedy som står bak.

Det ble også Grand Prix i Industry Craft på Nike med kampanjen «Just Do It HQ At The Church 18», der byrået Momentum Worldwide (Canada) åpnet den nedlagte kirken Epiphany i Chicago og skapte en pop-up basketball-arena for lokalbefolkningen.

New York Times: The Truth is Worth it

«Dream Crazy» er langt fra den eneste kampanjen med politisk skarpe kanter som blir belønnet med Grand Prix under årets Cannes Lions, som senest mandag tildelte GP til den libanesiske avisen Al-Nahar, for sin blanke protestutgave fra i fjor høst. Selv sannheten har fått et politisk tilsnitt i USA og en rekke andre steder hvor autoritære høyrekrefter er på frammasj, og i Film Craft-kategorien var det New York Times og Droga5 som i kveld vant Grand Prix med sin «The Truth is Worth it»-kampanje, som tar opp dette og andre temaer. 

Digitale mannekenger

I Digital Craft-kategorien var det Carlings i Danmark som tok Grand Prix med sin «Address the Future»-kampanje for en kolleksjon som kun eksisterer i den digitale sfæren. Den fungerte ved at brukere lastet opp bilde av seg selv, og så snart de digitale plaggene var innkjøpt, ble de tilpasset av et team av 3D-designere slik at foto og klær passer perfekt sammen.

Dette er også Amerika

Grand Prix i Entertainment for Music gikk til skuespiller og musiker Donald Glover, også kjent som Childish Gambino, som gjorde furore da han slapp musikkvideoen til «This is America» i mai 2018. Sangen og videoen retter bredt skyts mot våpenkulturen i USA og dennes dødelige konsekvenser, og da særlig for den afroamerikanske befolkningen. Videoen er regissert av regissøren Hiro Murai og produsert av Doomsday Entertainment.

5B: Å behandle AIDS-pasienter humant

I Entertainment Lions var det dokumentaren «5B» som vant årets Grand Prix. Da AIDS-krisen rammet åttitallet som en moderne pest, var det lite kunnskap om hvordan behandle pasientene, og ikke minst var det stor uvitenhet og mange myter om smittefaren ved kontakt. Sykepleieren Cliff Morrison gjorde hva ingen andre hos San Francisco General Hospital hadde nerver til å gjøre: Å finne en menneskelig måte å behandle og ta vare på pasientene. «5B», som har fått navnet etter sykehusavdelingen det foregikk på, er dokumentaren som forteller historien.

Se traileren her: 

Det ble ikke medalje på Anorak og Komplett for «Middagen er klar»-kampanjen, som ble nominert i Film Craft tidligere i uken.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.