Bring tok «digital natives» med på analog workshop

Unge team fra ledende norske byråer tilbrakte hver sin dag i verkstedet til film- og animasjonshuset Departementet. Formålet var å lage ferdig en fysisk gjenstand – og å sende denne i posten til en bestemt person eller personer. Her kan du se den første av fem filmer som dokumenterer prosjektet.

I Departementet lager de film og animasjonsfilm, men de bygger også ting i verkstedet sitt, både til egne produksjoner samt installasjoner og andre fysiske gjenstander som kunder etterlyser.

 – Det begynte med en prat mellom oss og Bring om en felles problemstilling: at fysiske objekter og analoge virkemidler fremdeles har en plass, selv om verden blir stadig mer digital, forteller produsent Jakob Thommessen i Departementet

Anna Gilpin, som leder Insight & Analytics i Bring, fortsetter:

– Vi diskuterte det psykologiske aspektet av kognitiv forståelse. Det finnes for eksempel forskning som tilsier at barn husker ting bedre når de leser fra fysiske bøker enn fra en digital skjerm. Når du holder på en avis eller et objekt så går det kjappere fordi det er flere sanser som spiller inn. Du sitter igjen med kunnskap i fingertuppene, forteller Gilpin og refererer til den bestselgende fagboken «Tenke, fort og langsomt» av Daniel Kahneman

– Feire gleden av å drive med litt sløyd

Løsningen ble workshopen Fysisk Arbeid, som gikk ut på å invitere unge team til heldags workshop hos Departementet. Team fra TRY, Kitchen, New Work, POL og Per Høj deltok.

– På Westerdals er det fremdeles slik at mange er flinke til å tegne, mekke og lage ting, men på en vanlig arbeidsdag i byrået er ikke dette noe de vanligvis gjør. Det var dessuten ikke noe mål at det skulle være så veldig smart eller komplisert, men heller å komme raskt i gang med det praktiske arbeidet. Sluttproduktene ble kjempekule, men hovedpoenget var å lage masse prototyper, utvikle og fikle, feire gleden av å drive med litt sløyd, sier Jakob.

– Dette gir muligheten til å snakke med forbrukeren på en mer taktil måte, forteller Anna. – Vi vil gi et større mulighetsrom både til reklamebyråene og andre som supplerer innhold. Mennesker ønsker å eie ting de kan ta og føle på, de ønsker også å møtes og gjøre ting sammen i virkeligheten. Internt i Bring bruker vi frasen «A physical touch in a digital world». Vi er ikke imot digital kommunikasjon, men vi mener at det i kombinasjonen av digitale og analoge virkemidler kan oppstå mye fint.

Hyller kreatørene

Anna mener det er kreatørene som utgjør heltene i de fem filmene.

– Det virker som det står særs bra til i norsk reklamebransje. Teamene har brukt av sin egen tid, har vist stor skaperglede og har kommet opp med veldig morsomme ting. Et av teamene jobbet til klokken ni fredag kveld, mens kollegene deres hadde sommerfest. Det viser dedikasjon!

Første team ut er POL-teamet Sindre Holmedal Johnstad og Erlend Løfald, som ville feire vennskapet mellom podkast- og tv-kameratene Jan Thomas og Einar Törnquist

– Det var en veldig morsom dag, hvor vi fikk utfordret oss på å jobbe mer «hands-on» enn vi er vant til. Også digg å kunne pakke idé, produksjon og etterarbeid inn i en og samme dag. Det viser hvor enkelt en vanskelig greie kan gjøres, forteller Sindre og Erlend.

Teamet ble assistert av Departementets Stian Korntvedt Ruud og Martin Gautron. Hvordan de løste oppgaven ser du i filmen i mediespilleren. Hver 14. dag fremover slippes det en ny film i serien på fem filmer. Det er Christopher Bisset som har regien.

Se flere kule DM-jobber på bring.no/dm.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.