Redink vant Tett På med «Jakten på historiene»

Med en reklamekampanje for Telia vant Redink Amedia Markeds reklamekonkurranse «Tett På» for 2. tertial 2019.

Tett På er en konkurranse som kårer den beste reklamen i Amedia Markeds lokale medier. Hvert tertial kåres en vinner, i tillegg kåres en totalvinner ved årets slutt.

I samarbeid med appen Hidden ønsket Telia å vise hvordan mobilteknologi kan bidra til å berike turopplevelser for familier, ved å gjøre det enda mer spennende og lærerikt. 

Telia ønsket å bidra til å bevare en viktig del av sin kulturarv gjennom å samle inn, bevare og videreformidle historier på en mer spennende måte, tilpasset den yngre generasjon og dagens samfunn. Dette gjorde de ved å engasjere lokalsamfunn rundt omkring i landet til å sende inn historier. Hidden er en app som man kan ta med på tur og oppleve folkehistorier og sagn som har ligget skjult i lang tid. 

World Arctic Archive 

Sammen dro folk fra Telia og Hidden til Svalbard, der de første historiene til appen ble deponert i World Arctic Archive (sted for verdifull datalagring). Dette er en historie med nyhetsverdi som de ønsket å formidle, i tillegg til å fortelle om selve appen Hidden og samarbeidet, og få folk til å sende inn sine egne historier til appen. 

Resultatet ble innhold i form av to videoer og tre artikler som fulgte en kundereise: Først skape oppmerksomhet, så konvertere. Målet var å få inn 500 historier til appen. Resultatet etter endt kampanjeperiode viste 750 innsendte historier.

– Denne kampanjen egnet seg veldig godt i lokale medier, da det var snakk om å samle inn lokale folkehistorier og sagn. Alle steder har historier som har gått i arv, eller sagn som er blitt fortalt i generasjoner, sier rådgiver Tonje Askim i Redink. 
– Det er veldig stas å vinne denne konkurransen, og ikke minst å se at resultatene kom i form av at folk engasjerte seg og faktisk sendte inn godt dokumenterte historier som kunne brukes i appen, sier Askim.

«Gjør som Asbjørnsen og Moe»

I juryens begrunnelse står det følgende: «Telia og Hidden gjør som Asbjørnsen og Moe, de samler inn lokale folkeeventyr og lagrer de for ettertiden. Det er imponerende å se hvor langt de har tatt denne idèen. Lokalengasjementet virker ekte, og da engasjerer det på ekte. Vi håper Telia og Hidden kommer til å fortsette med dette lenge. Gratulerer».

Vinnerkampanjen stod på trykk i 95 av Amedia Markeds printutgaver og 64 lokalaviser digitalt, i tillegg til Nettavisen. 

Bak vinnerkampanjen fra andre tertial sto følgende team: Mikael Groven (redaktør), Tina Rueda (team-/produksjonsleder), Espen Skogen (redaktør), Andreas Vatnøy (redaktør), Nina Tharaldsen (teamleder), Pål André Skogen (innholdsprodusent), Tonje Askim (rådgiver), Peter Hjertholm (fotograf/klipper), Sissel Fornes (redaktør) og Alexander Olsson (postprodusent).  

Om Tett På

I kriteriene til prisen står det blant annet at bidragene skal være lokalt forankret og godt fortalt til lokalsamfunnet. Konkurransen er åpen for kampanjer både på print og digitalt, og reklamebyråer, kreatører og kreative team har anledning til å delta.

I juryen sitter juryleder Magnus Høgberg Hansen fra Anorak, Christian Bråthen-Nordland fra S & B-N, Knut Røse i Schjærven reklamebyrå og Christine Aannerud fra Amedia Marked.

Årets vinnerteam blir premiert med en tur til New York og Advertising Week i 2020. Vinneren offentliggjøres på Gullblyanten i mars.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.