Ernö og Futatsu blir til Atyp

Reklamebyråene Ernö og Futatsu slås sammen og blir til Atyp. De to mellomstore byråene skal nå bli til ett stort byrå, med både reklame- og mediebyråtjenester.

Det nye selskapet vil få en total omsetning på over 150 millioner NOK i første omgang, hvorav cirka 50 millioner er såkalt byråinntekt.

Daglig leder Hågen Pettersen i det nye byrået mener Ernö og Futatsu er to miljøer som utfyller hverandre godt.

– Sammen skal vi levere på annonsørenes behov for tettere integrasjon mellom strategi, kreativitet, media og teknologi, sier Hågen Pettersen.

– Alle elementene er på plass. Fra nyttår har vi for lengst flyttet sammen og er godt i gang.

Flytter inn hos Ernö

Atyp vil ha rundt 45 ansatte når det nå slås sammen, og flytter til Ernös lokaler på Grünerløkka i Oslo. Fra 1. desember vil hele byrået fysisk være under samme tak.

Hågen Pettersen kommer fra stillingen som daglig leder hos Futatsu. Han tar nå tilsvarende jobb for Atyp.

Daglig leder Stian Giskeødegård i Ernö går samtidig inn i en stilling med et bredt ansvar for tjeneste- og forretningsutvikling i det nye byrået.

– Skal vi lykkes med å tilby et integrert produkt som bygger sammen kreativitet, teknologi og media, krever dette et eget fokus. Dette har jeg en del erfaring med, og ser frem til å bruke denne for å tilby kundene våre tverrfaglige løsninger, helt fritt for silotenking, sier Giskeødegård.

Hågen Pettersen blir største eier i Atyp, med 19,95 prosent. Det kreative teamet Dagmar Kollstrøm og Trond Vestengen får hver sin eierpost på 16,90 prosent. Partner og COO Sonja Njølstad fra Futatsu får en eierpost på 13,58 prosent. Alle andre eiere fra Futatsu og Ernö vil ha poster under 10 prosent.

– Selskapet vil ha et bredt og godt eierskap. Vi forblir et norskeid selskap, og vi forblir eid av ansatte i det nye selskapet, sier Hågen Pettersen, som har 12 års fartstid i Futatsu.

Blant kundene som nå blir med til det nye selskapet er Gjensidige, Mercedes-Benz, Color Line, Discovery Networks Norway, Skeidar, Fjordland, Fortum, Kärcher, Help, Thon Hotels med flere.

– Mer bredde og dybde

Dette blir andre gang Dagmar Kollstrøm og Trond Vestengen står bak et nytt byrå. De ser fram til at miljøet blir dobbelt så stort, og med nytt navn.

– Størrelse er kanskje viktigere nå, enn da vi startet Ernö. I dag ønsker kundene både mer bredde og dybde  os byrået sitt, sier Dagmar Kollstrøm.

– Siden distribusjon og innhold henger tettere sammen enn før, er det viktig at de som jobber med det sitter tettere sammen også. Kreativiteten griper mer inn i mediebiten, og omvendt, sier team-makker Trond Vestengen.  

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.