Reklame-nedtur i oktober

Reklameomsetningen via mediebyråene falt med 12,7 prosent i oktober måned sammenlignet med tilsvarende måned i 2018. Det viser ferske tall fra Mediebyråforeningens Mediebarometer

95075 6bee6 original

Etter årets 10 første måneder viser reklame-tallene fra Mediebyråforeningen en nedgang på 5,6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.– Etter en fin liten vekst i august og september, får vi en nedtur i oktober måned. Det skal derfor svært mye til at vi lander på pluss-tall når året er ferdig. Alt tyder på at vi lander i minus for 2019, sier daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.

Samtlige enkeltkanaler faller i oktober måned, noen av dem faller mye.

I august isolert sett var oppgangen på 1,6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. I september var oppgangen på 4,0 prosent, mens det i oktober faller desto mer. Og etter september måned var nedgangen for året på 4,6 prosent. Nå er nedgangen totalt oppe i 5,6 prosent før to måneder gjenstår av 2019.

– Dette betyr også at det kun er utendørsreklame som enkelt-kanal som er i pluss etter 10 av 12 måneder i 2019. Store reklamebærere som internett og tradisjonell TV faller også. Mens TV faller med 7,9 prosent, så faller internett som helhetlig kanal med 1,1 prosent, sier Mandt Larsen.

Internett vs TV

Tre underkategorier innen internett har likevel en oppgang etter 10 måneder av inneværende år. Det er sosiale medier med en vekst på 1,7 prosent, søk som vokser med 1,8 prosent og video som har en vekst på 1,3 prosent.

– Men TV er så langt i år den største reklamebæreren innen Mediebarometeret. Men nå er ledelsen av det virkelige knappe slaget. Tradisjonell TV er nemlig etter 10 måneder 0,1 prosent foran internett. Det blir nå spennende om det er TV eller internett som går ut av 2019 som den største reklamekanalen på Mediebarometeret, sier Mandt Larsen.

I prosent er det ukepresse som har falt mest etter 10 måneder i 2019, med 25,3 prosent. Dagspresse har tapt nest mest i prosent, med sine 15,5 prosent. Radio har også tapt mye, med 10,9 prosent sammenlignet med de 10 første månedene i 2018. Deretter kommer markedslederen TV med minus 7,9 prosent hittil i år.

– Det er klart at TV-nedgangen utgjør store summer. Dette er en kanal som på et årlig nivå omsetter for rundt 4 milliarder NOK, sier Mandt Larsen.

Etter årets 10 første måneder ble det omsatt reklame via mediebyråene for 8,01 milliarder NOK mot 8,49 milliarder etter samme periode i fjor.

Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen for årets 11 første måneder – sammenlignet med samme periode i 2018.