Nedtelling til Gullblyanten spesial: Kjetil Try

Å trekke fram de beste jobbene fra det siste året, overlater Kjetil Try helst til de litt yngre folka i bransjen. Men han minner gjerne om favorittjobber gjennom tidene i anledning Gullblyantens 30-årsjubileum.

95823 ecf73 original
Kjetil Try i 2002 etter drøyt to års drift i TRY Reklamebyrå. Det allerede mellomstore byrået hadde da begynt å puste de store byråene i nakken. Foto: Morten Heckmann

Kjetil Dyrendahl Try (f. 1959) er tekstforfatter, grunnlegger og deleier i TRY Reklamebyrå, med bransjefortid fra Scaneco, Young & Rubicam og JBR. Han har i tillegg fire krimbøker på samvittigheten.

Kjetil Try i 2006. Foto: Veslemøy Vråskar– Å plukke ut fem jobber fra 30 år med Gullblyanten viste seg å være vanskeligere enn jeg trodde. Ikke fordi det var krevende å finne fem gode jobber, men fordi det var så mange det var fristende å trekke fram.

– Siden jeg er så gammel at jeg husker at Gullblyanten egentlig bare er en videreføring av konkurransen FORM som ble etablert i 1981 som en motvekt til den annonsørstyrte Årets Utvalgte, har jeg også tatt med to jobber fra tidlig åttitall, fra to byråer som var de store kreative heltene på den tiden. Jeg begynner med dem.

– 1983: Haugen og Maning: Dagbladet går over til tabloidformat. Kreativt team: Anne-Ka Maning, Per Maning, Hans Haugen. Suverent løst. Sølv til Haugen & Maning i Avisannonser FORM '83 (faksimile)


– 1983: Jenssen og Borkenhagen: «Takk for bakakselen, Porsche». Kreativt team: Fred W. Jenssen, Leif Myhre og Frode Lindbäck-Larsen. Så enkelt kan det gjøres.


– Denne listen kunne vært mye lenger, med fantastiske jobber fra byråer som Dramsrud & Werner, (senere Rødsten & Werner) Birkelid & Lunde, AB Bates, Anneks med flere. Særlig Dramsrud & Werner la grunnlaget for den kreative reklamen i Norge på slutten av 70- og begynnelsen av 80-tallet med jobber som Pilsaksjonen, Solofilmene med Marty Feldman og utendørs kondomkampanje for Helsedirektoratet. Respekt.

– Så over til Gullblyanten og jobber fra de siste 30 årene. Her er mine fem favoritter:

– JBR med Ingebrigt Steen Jensen og Tutta Sætra i spissen fornyet reklamespråket på begynnelsen av nittitallet og lagde provoserende reklame hvor de tok i bruk hendelser fra virkeligheten på en helt ny måte. IKEA-annonsene er typiske eksempler på dette. Denne viser «Gro og Arne Olav» på IKEA etter medieoppstyret rundt møbelhandler Engen som hadde tatt opp avslørende samtaler med Ap-topper på lydbånd i 1990. Kreativt team: Ingebrigt Steen Jensen, Morten Varhaug og Gry Sædberg.

«Gro og Arne Olav» vant gull i Annonser samt tre spesialpriser under Gullblyanten 1989.


– «Ballroom Blitz» for Norsk Tipping av New Deal DDB (regi: Hans Petter Moland/Moland Film). Ivar Vereide var en viktig bakmann på «Lotto-millionærer er ikke som andre millionærer.» Her er «Ballrom Blitz» fra Lottokampanjen som også vant pressens pris og bronse under Cannes Lions i 2001. Den vant også gull i Gullblyantens filmkategori i 2000, samt Gullfisken i 2001. Kreativt team: Ivar Vereide og Torbjørn Kvien Madsen.


– Leo Burnett lagde mye god reklame på nittitallet og ofte var Johan Gulbranson involvert, særlig på film. Her er «Naked lunsj» for Braathens Safe som også vant gull i Cannes samme år, 1992. Kreativt team: Art Director Johan Gulbranson og tekstforfatterne Øistein Borge og Stein Leikanger. Regi: Johan Gulbranson.


– SMFB har lenge holdt en høy kreativ standard. Ikke minst da de noen år lagde reklame for internasjonale kunder som Diesel og Geox. Verden er blitt digital og SMFB var blant de første som lagde kreative, gode digitale jobber, som denne for Geox fra 2011. Kreativt team: Eirik Stensrud og Thomas Askim. Digital produksjon: Stink Digital.


– Sorry, men jeg kommer ikke utenom TRY på denne listen. Filmen «Tattoo» for DNB revolusjonerte bankreklame i Norge i 2010. Et utrolig dristig grep, ikke minst av DNB. Kreativt team: Janne B. Lysø og Stian Johansen. Regi: Martin Werner/Bacon.


Gullblyanten foregår på Clarion Hotel The Hub fredag 6. mars. Frist for å kjøpe billett: 14. februar.