The Guardian forbyr reklame for olje og gass

Avishuset tar et hardt oppgjør med olje- og gassindustrien og omtaler klimakrisen som «den viktigste utfordringen i vår tid».

95825 b224f original
Snorre A-plattformen. Foto: Bo B. Randulff & Even Kleppa / Equinor

– Vår avgjørelse er basert på innsatsen mange i denne industrien har lagt ned i flere tiår for å forhindre at meningsfylt klimahandling blir gjennomført av myndigheter verden rundt, heter det i en uttalelse fra avisens toppledelse på onsdag.

Avisen slår også fast at global oppvarming er «den viktigste utfordringen i vår tid» og fremhever The Guardians egen dekning av hvordan energiselskapenes lobbyering eksplisitt har skadet miljøsaken. Miljøorganisasjoner har lenge hevdet at energisektoren har kjøpt dyre reklamekampanjer for å «grønnvaske» virksomheten sin, der de betaler for å fremheve relativt sett små investeringer i fornybar energi.

Reklame utgjør opptil 40 prosent av inntektene til Guardian Media Group, noe som kommer til å ramme avishuset økonomisk.

– Det er sant at vi ved å nekte denne typen annonsering gjør livet som avis litt tøffere i et korttidsperspektiv. Imidlertid tror vi at det å bygge en mer meningsfylt organisasjon og forbli økonomisk bærekraftig må gå hånd i hånd, uttaler avisen.

De vil likevel fortsatt tillate reklamer fra andre selskaper som leverer produkter og tjenester med høyt karbonavtrykk, som biler og reiser.

Greenpeace omtaler avgjørelsen som et vannskille og hyller avisen for sitt «modige grep» rettet mot troverdigheten til olje- og gassindustrien.

– Olje- og gasselskaper er nå gruppert sammen med tobakkselskaper som virksomheter som truer helsen og velværet til alle på planeten, sier Mel Evans, en miljøaktivist høyt oppe i organisasjonen til Greenpeace UK, til avisen.