Årets første Sølvmikk til Sector Alarm

Anoraks kampanje for den norske alarm-leverandøren vant konkurransen om den beste reklamen i radioeteren i januar. Kombinasjonen av «Norges morsomste skuespiller», gode manus og god regi er det som skulle til for å nå til topps i Sølvmikken, mener juryen.

96117 a6b5f original
Vibeke Brekke (P4) og Roger Løvseth (Bauer Media) deler ut prisen til Fredrik Kvaløy i Anorak (i midten).

Med Sector Alarm installert trenger du ikke få panikk selv om du er hjemmefra og har glemt å slå av kaffetrakeren. Ei eller om du har glemt å låse utgangsdøra, eller om du må åpne for svigers selv om du ikke selv befinner deg hjemme. Alt dette lærer vi av Anoraks humoristiske reklamedramatisering, og i de forskjellige spottene møter vi et par der mannen i forholdet, spilt av Bjørn Myrene, er av den nevrotiske sorten. Juryen forklarer videre:

– Førsteplassen i Sølvmikken 2020 går til en serie spotter det er lett å kjenne seg igjen i. The struggle is real, som noen sier, når man er langt inni skauen og begynner å lure på om kaffetrakteren er skrudd av. Situasjonene som er plukket ut funker bra. Og selv om man kjenner seg igjen, blir det ikke kjedelig. Fordi det er gøy. Mye takket være det som kanskje er Norges morsomste skuespiller. Men også takket være god regi og gode manus. Overgangen mellom dramatisering og VO går glatt, og juryens oppmerksomhet er på topp når vi får høre hva slags produkter som kan fri oss fra angsten. Det er det Easylock, Smartplugger og Sector Alarm-appen som kan. Gratulerer og god, bekymringsfri tur til New York! *

Byrået bak er Anorak, med teamet Eirik Johansen og Fredrik Kvaløy. Produksjonsselskapet er Verdens Sterkeste Mann.

Hør spottene her: «Marka», «Fly» og «Bil»

Når det blir for flaut å gå tilbake på jobb

Det finnes tusenvis av nye muligheter på FINN jobb, og i kampanjen som vinner andreplassen i Sølvmikken får vi servert situasjoner fra arbeidslivet som er så flaue at hovedpersonen godt kunne tenkes å ville søke seg videre.

Juryens dom: – Jeg elsker deg. Det er klart, det kommer brått på! For den ansatte som plumper uti, for sjefen og for lytterne. Og det er veldig morsomt! Som lytter blir man usikker på hva dette er for en rar samtale, før man får svaret: Det er en som driter seg ut på jobben og oppfordres til å søke ny. Juryen diskuterte om det er et litt tynt grunnlag å søke ny jobb på, men ble fort enige om at det er morsomt nok til at vi ikke bryr oss. Han i den andre spotten som blir tatt med buksene nede er vi enige at burde søke ny jobb. Juryen håper å høre flere spotter på dette konseptet i månedene som kommer. Grattis med januarsølvet!

Kampanjen er laget av Morgenstern med det kreative teamet Anders Muurman Holm og Sebastian Prestø. Produksjonsselskapet er Sagveien Resort.

Hør spottene her: «Sees imorgen» og «Tatt på fersken»

Få jobben gjort

Kampanjen som vinner tredjeplassen i januar er for Mitt Anbud, og på effektivt vis etterlater den liten tvil om at Mitt Anbud er stedet å gå hvis du vil ha jobben gjort kjapt og effektivt.

Juryen sier følgende i sin begrunnelse: – Kjempedumt, kjempekort, kjempegøy! Det kler Mitt Anbud godt å ha så korte og enkle spotter. Juryen liker best spottene der det har blitt ordna store ting, men lurer på om de kunne vært enda kortere? Litt strengt, kanskje, men det holder til pallplass uansett!

Kampanjen er både klekket ut og produsert av Verdens Sterkeste Mann, med kreativt team Bjarte Arneson og Espen Borge.

Hør kampanjen her: «Andre badet», «Garasje», «Varmepumpe» og «Peis»

* Kreatørene som vinner 1. plass i Sølvmikken-kåringen blir invitert med på «Kreatører på tur». Premien for alle vinnerteam er en tur til New York.

Sølvmikken er en utmerkelse som deles ut av P4, Kreativt Forum og Bauer Media hver måned. Hør alle vinnerne samt tidligere vinnere på gullmikken.no.