Disse skal kjempe om gull i Young Lions Film
Det ble Michael Solbakken og Calle Bjørnqvist fra Kitchen som stakk av med seieren i den nasjonale Young Lions Film-konkurransen.
Young Lions Film er en av de mest prestisjefylte konkurransene på verdensbasis for unge, lovende kreatører. I år er det Michael Solbakken og Calle Bjørnqvist som skal kjempe om gull på Côte d'Azur i juni.
– Å vinne Young Lions film er helt sykt. Ikke bare fordi prisen henger så høyt, men fordi det gir oss muligheten til å representere Norge i Cannes. Vi forventer knallhard konkurranse fra de vi møter der nede, så det er ikke noe vi tar lett på. Vi håper å lære mye og bli kjent med kreatører fra andre land, og skulle vi klare å dra med noe gyllent hjem til Norge så hadde det vært ekstra stas, forteller Bjørnqvist og Solbakken om seieren.
Young Lions Film er for andre år på rad integrert i prisutdelingen Big Screen Awards, arrangert av CAPA og Media Direct Norge. Hvorav juryen bestående av en miks av reklame- og mediebyråer kåret bronse, sølv og gullvinneren.
World Food Programme
Årets brief ble levert av World Food Programme (WFP) som jobber for FNs bærekraftsmål nummer to: Å utrydde sult. Teamene skulle lage en reklamefilm for å spre budskapet om viktigheten av skolemat i vanskeligstilte land.
– Den nasjonale konkurransen skal forberede teamene til hva dem kan vente seg under konkurransen i Cannes. Der vil de bli briefet av en veldedig organisasjon hvor de får 48 timer på seg til å lage en film, forteller markedskoordinator i CAPA og Cannes Lions-representant Hege Bergsvenkerud Sørli.
I årets nasjonale konkurranse var det hele elleve team fra kreative byråer som deltok. Sølv og bronse gikk til to Trigger-team, henholdsvis Olina Søyland Bru / Hanna Sætre, og Joachim Krogvold / Peter Solnør.
Vinnerfilmen ser du her: