Nedtelling til Gullblyanten: Ola og Kristian

Ola Nielsen og Kristian Haukland i We Are Live snuser på Gullblyanten-vinnere.

96099 56949 original
Ola Nielsen og Kristian Haukland varmer opp til Gullblyanten. Foto © WAL

Kristian og Ola vokste opp i Hyper, der de jobbet i syv år. Nå er de voksne og jobber som kreativt team i We Are Live. – Nå er det vår tur til å vri og vende på søkelyset. De to neste jobbene har blitt trukket frem før, men det er tøft å være i sluttspurten og original samtidig.

«Stjel våre ansatte» av NORD DDB for McDonald’s

– Denne kampanjen er ikke bare et modig grep, men også fantastisk godt tenkt. Å lede med bevisføring på den måten har ingen av oss sett blitt gjort i rekrutteringssammenheng tidligere.


«Det skal godt gjøres å spise bare én» for Smash! av Per Høj (regi: Morten Borgestad hos FUS!)

– Det er morsomt og vondt å se på samtidig. Det er skrudd, anstrengt og grenser til uappetittlig og vi så det og skjønte ingenting. Så høres det kanskje rart ut, men vi mener det som et kompliment. Dette skiller seg så vesentlig ut fra alt annet vi har sett at det egenhendig skaper en ny sjanger. Vi haterelsker det.

«Den kaprede podcasten» av Creuna for Oslo Kommune

– Creunas kampanje med budskapet «Ikke la en annen stemme ta valget fra deg» har ikke blitt trukket frem før. Vi gjør det fordi den godt tenkt, godt visuelt tatt ut og nydelig bokstaveliggjort i kaprede podcaster. Problemstillinger som er viktige på samfunnsnivå fortjener god kommunikasjon. Å gi gull til denne er en fin standard andre kan strekke seg etter i fremtiden.

Når det gjelder favoritter fra de 30 siste årene i anledning Gullblyantens 30-årsjubileum, vil teamet framheve to jobber, én av dem fra i fjor.

#Huninvesterer (2019) av TRY-huset for DNB

Reklamefilm
Casefilm

– #huninvesterer ble trukket frem i en tidligere nedtelling. Vi mener denne kommer til å bli en klassiker. Å fjerne det ene ordet som gjør Beyonce’s «Run the World (Girls)» til «Run the World» er prisverdig. Å avslutte filmen med en nøktern tekstlinje med potent statistikk er så modig at vi tror denne vil bli sidestilt med «Ballroom Blitz», «Rainiest place on earth» og «Audi Sandbox». Da kanskje i spalten som heter «Vår favoritt fra de siste 50 årene» før Gullblyantens 50-årsjubileum.

• Favoritt nr 2: «Bluemotion Roulette» (2011) for Volkswagen Golf BlueMotion av TRY og TRY Apt

– I en Kudos-spalte for en tid tilbake trakk vi frem «BlueMotion Roulette» som en slags personlig gylden standard for hva som smart og riktig tenkt. Det er den fortsatt. I våre øyne er det et tidløst, nydelig prosjekt vi fortsatt strekker oss etter.

***

Gullblyanten nærmer seg med stormskritt, og foregår på Clarion Hotel The Hub fredag 6. mars.