Morten Borgestad tok Cannes-bronse

Den norske regissøren vant nylig bronseløve i filmkategorien i Cannes Lions med en film for Metroen i København.

Whoops

I forrige uke vant reklamebyrået Accenture Song og Metroen i København bronse i Cannes Lions med filmen «Whoops» på festivalens siste dag. Det er Pravda- og FUS!-regissør Morten Borgestad som har regissert filmen, som tidligere i år vant både gull og to sølv i The One Show.

Merkevarefilmen er kokt på det kreative konseptet «Du er heldigvis hurtigt videre», og bygger på at dansker, som nordmenn, primært tar T-banen for å komme fra A til B, helst uten å snakke med noen. Og hvis pinlige situasjoner skulle oppstå er viktigheten av hurtighet særskilt prekær.

Oppkast og promp

Morten Borgestad regisserte også filmdelen av kampanjen som tok Norges eneste løve under årets Cannes Lions, bronsen i Print & Publishing for «Livet er ikke en IKEA-katalog», laget av TRY. I en av filmene ser vi en dame som ligger på en sofa (fra IKEA) og kaster opp. I «Whoops» møter vi en dame som promper på T-banen.

Er det kanskje slik at de skandinaviske landene har et mer avslappet forhold til kvinners kroppsfunksjoner enn resten av verden, siden ingen av de nevnte kampanjene klatret lenger enn til bronse i Cannes Lions?

Vi spør regissøren om verden for øvrig bør skjerpe seg litt.

Svaret er pragmatisk:

– Nei, oppkast og promp er ikke for alle, jeg må prøve å få lagd andre ting også.

Se «Whoops» her.