Per Høj og Go-Ahead fikk billett til topps i Sølvmikken for mai
«Har du billett, har du litt av en togbillett» forteller kampanjen som vinner konkurransen for beste radioreklame i mai. Sølvet går til Atyp for Skatteetaten, mens TRY og Telia vinner bronse. Både Og har produsert samtlige.
Per Høj og Go-Ahead vant Sølvmikken i februar, og samarbeidet går tydeligvis på skinner ettersom de gjentar bedriften allerede i mai. Denne gangen handler budskapet om Go-Aheads tilbud på billetter i sommer: Har du en billett til noe, har du litt av en togbillett på Sørlandsbanen. Det kan være hvilken som helst type billett, og du får 20 prosent avslag.
Sølvmikk-juryen uttrykker sine følelser om den munnrappe og litt uhøytidelige løsningen til Per Høj slik: «Månedens gullbilllett har en sterk idé, og et godt konsept som alle i juryen falt for! Spottene er velproduserte, ikke for overdramatisert og skiller seg tydelig fra det tradisjonelle bransjespråket. I tillegg lander de i en kruttsterk kampanjesetning! Juryen gratulerer og er allerede i gang med å samle festivalbilletter, kinobilletter og tegne egne. God togtur i sommer!»
– Veldig hyggelig!
Hos Per Høj er det Theis Roksvåg Pedersen og Christoffer Rontén som utgjør det kreative teamet, mens konsulent Carl Bækken og prosjektleder Magnhild Foldøy utgjør baktroppen. Produksjonsselskapet er Både Og.
– Har du en Sølvmikk, har du litt av en Kreatører på tur-billett med Bauer og P4. Og det er jo veldig hyggelig! Takk til jury og takk til kunde!, sier teamet i en kommentar.
GoAhead spot 1
GoAhead spot 2
Alle skal med
Atyp og Skatteetaten er på månedens andreplass, slik de også var i april, og hensikten er det samme: Å minne absolutt alle selskaper om at de må sende skattemeldingen fra et regnskapssystem innen 31. mai. Kampanjen er kreert av Dagmar Kollstrøm og Trond Vestengen, med konsulent Svein Larsen og prosjektleder Sonja Njølstad, mens produksjonsselskapet var Både Og. Akkurat som i april.
Men juryens begrunnelse er ny: «Hva er likheten mellom Skatteetaten bedrift og gode radiospotter? Noe du bare må høre på! Andreplassen går til et kneppe spotter som bruker et elegant grep for å vise spennet i alle bedrifter som må levere skattemeldingen. En bra cast som gjør at vi er med på historien allerede fra første sekund.»
Edgy
Nedslitte dekk
Her lukter det …
Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
Små steder med rare navn har vært en fellesnevner i flere av kampanjene til Telia og TRY de siste årene, og mai 2024 er intet unntak.
Juryens begrunnelse: «Juryen lar seg imponere av hvordan konseptet har utviklet seg til å omfavne nye temaer. Det er enda et bevis på at konseptet til Telia både er smart og morsomt. Ekstra glade blir vi når man tillater seg å tulle litt ekstra med «nesten som stedsnavn» som for eksempel Back-ups i Bekkups.»
Kreativt team fra TRY er Jennie Svärd, Daniel Risvik Hugås, Lars Joachim Grimstad og Egil Pay. Konsulent Stine Grøndahl Sesseng og prosjektleder Eline Rønneberg Vik har også vært med, mens jobben er produsert av Både Og.
Dagen og natten
Bekkups
Stolen og Hylla
Roli og Fredli
Kontoret
Om Sølvmikken
Om Sølvmikken
Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.