Se Grand Prix-jobbene fra Cannes-tirsdagen

Den andre festivaldagen i Cannes Lions var det bidragene i Entertainment- og Craft-kategoriene som ble hedret. Se Grand Prix-vinnerne her.

D03 031 00539 THE 100 TH EDITION
Fra «The 100th Edition» for Frankfurter Allgemeine Zeitung av Scholz & Friends i Berlin, vinneren av Grand Prix i Industry Craft.

I Entertainment Lions, hvor det ble det mottatt 762 bidrag, gikk Grand Prix til «We Are Ayenda» for WhatsApp av Creative X i Los Angeles. Dokumentaren forteller om det afghanske jentelandslaget i fotball som benyttet den krypterte meldingsappen i sin flukt fra landet etter Talibans maktovertakelse i 2021.

I Entertainment Lions for Gaming var det 407 bidrag, og Grand Prix gikk til «The Everyday Tactician» for Xbox Games Pass av McCann London. Xbox var på jakt etter en gamer som kunne overføre sin digitale, taktiske ekspertise fra spillet Football Manager 2024 til en reell, profesjonell fotballklubb, og lagde en dokumentar som fulgte ansettelsen.

Av 442 bidrag mottatt i Entertainment Lions for Music, gikk Grand Prix gikk til «Errata at 88» for øl-, vin- og brennevinsselskapet Diageo av AlmapBBDO i Brasil. De brukte sin Johnnie Walker-kampanje til å hedre den glemte grunnleggeren av Bossa Nova, Alaíde Costa, og fortelle hennes historie.

I Entertainment Lions for Sport var det 665 bidrag i konkurransen, og Grand Prix gikk til «WoMen’s Football» for Orange av Marcel i Paris, som tilsynelatende demonstrerer ferdighetene til det franske nasjonale herrelandslaget i fotball …

I Design Lions, hvor det var 927 bidrag, var det «Sightwalks» for Sol Cement av Circus Grey i Peru som ble hedret med Grand Prix. Sementmerket skapte en oppdatering av det internasjonale taktile systemet for gatebelegging som hjelper synshemmede med å orientere seg i urbane områder, ved å lage nye koder som leder folk mot steder som banker eller restauranter.

Film Craft Lions mottok 1552 bidrag, og det var «The Square Meter» for Hornbach D.I.Y. av Heimat\TBWA i Berlin som ble hedret med Grand Prix. Filmen tar gjør-det-selv oppussing i hjemmet til et nytt nivå, samtidig som den fungerer som en kommentar til de stadig økende kostnadene for å bo.

Reklamefilm
Bakomfilm

Av 552 bidrag mottatt i Digital Craft Lions, var det «Spreadbeats» for Spotify som vant Grand Prix, laget av FCB New York. Musikkstrømmerens B2B-kampanje besto av en fire minutter lang musikkvideo helt og holdent skapt i regnearket til Microsoft Excel.

Reklamefilm
Bakomfilm

Grand Prix i Industry Craft Lions, som mottok 1001 bidrag, ble tildelt «The 100th Edition» for Frankfurter Allgemeine Zeitung av Scholz & Friends i Berlin. I anledning høyreekstremismen fremmarsj på kontinentet, ønsket avisen å dedikere merkevarekampanjen sin til Margot Friedländer, en 102 år gammel overlevende fra Holocaust.