Suksess for NOAH etter prisvinnende kampanje

Kampanjen på Oslo Bussterminal, laget av JCP PRAD, satte søkelys på dyrevelferd for griser i Norge.

NOA Hbussterminal
NOAH-leder Siri Martinsen sammen med Une Bastholm, Akershus-representant fra MDG på Stortinget, som hadde blitt invitert med til Oslo Bussterminal av NOAH for å signere underskriftskampanjen (Foto: screenshot fra filmen lenger ned i saken).

Fjorårets Digital Creative Competition (DCC), arrangert av Ocean Outdoor, kronet JCP som vinnere i Non Profit-kategorien med en kampanje for NOAH. Kampanjen satt søkelys på dyrevelferd for griser i Norge, og gikk live på Oslo Bussterminal i juni. Nå har kampanjeresultatene kommet, og viser at de har skapt engasjement hos seerne, med 1938 skanninger av QR-koden og hele 5000 signeringer av underskriftskampanjen.

Om Kampanjen

Ved hjelp av DeepScreen®-teknologi vistes en 3D-effekt av en gris i bur, som illustrerte de trange forholdene griser lever under. En QR-kode ved siden av grisen gir en interaktiv opplevelse; når den skannes, ledes man til en signeringskampanje som oppfordres til bedre dyrevelferd. På skjermen frigjøres grisen, og en takkemelding fra NOAH vises. På gulvet et det også foliert opp en kvadratmeter, nemlig hvor stor plass 99 prosent av griser har å leve på i norske fjøs.

Gjennom underskriftskampanjen krevde NOAH at den kommende dyrevelferdsmeldingen tar grisers lidelser på alvor og forbedrer levevilkårene gjennom å forby trange betongbinger, forby CO2-avliving og utfasing av industriell masseproduksjon av griser.

Nå har resultatene kommet inn, og tallene forteller at dette var et budskap som traff publikumet. QR-koden ble scannet hele 1938 ganger, og underskriftskampanjen fikk 5000 signaturer under de to ukene kampanjen var live. Ocean Analytics, et verktøy som analyserer share-of search-data, viser også en økning i interessen for NOAH på 7 prosent siden kampanjeperioden.

– Kampanjen har vært veldig synlig, og det har vært en fin erfaring å nå ut på denne måten. Vi er svært takknemlige for jobben som er gjort og at denne type reklameplass har kommet dyrene til gode. Nå gjelder det for NOAH å fortsette kampen for grisene fremover mot dyrevelferdsmeldingen. Vi håper folk vil fortsette å skrive under og støtte arbeidet vårt for at de «usynlige» dyrene i landbruket skal synes og at deres rettigheter skal komme på agendaen, forteller Siri Martinsen, leder for NOAH

– Interaktiv DOOH mener jeg blir brukt alt for lite her i Norge, så det er utrolig gøy å få denne kampanjen live. Potensialet i DOOH er så stort, og kanalen vår kan brukes til så mye mer enn massekommunikasjon. Interaktiv DOOH er et virkemiddel for annonsører til å engasjere målgruppen sin i større grad, noe vi har sett med denne kampanjen. Kudos til NOAH og JCP, så får vi håpe at fler annonsører følger etter!, sier Jens Thomassen, Head of Labs i Ocean Outdoor Norge.