Taktløs konsertoppførsel til topps i Sølvmikken for juli

Anorak, Norske kulturarrangører og NOPA (Norsk forening for komponister og tekstforfattere), har vunnet Sølvmikken med en radiokampanje som setter høylytt konsertskravling på agendaen.

Simonsen juli
Anorak-kreatør Stein Simonsen hadde idé og manus bak Sølvfiskenvinneren i juli.

Med humor som virkemiddel, idé fra Anorak og musikk fra noen av Norges største artister, gikk to interesseorganisasjoner i sommer sammen om en radiokampanje som forsøkte å skape en gylden middelvei mellom to ytterpunkter i publikumssfæren: De som mener at det snakkes for mye, og de som mener at det tåles for lite.

Kampanjen gikk til topps i Sølvmikken for juli med følgende begrunnelse: Norske kulturarrangører og NOPA gjør en ekstremt god jobb på å gjøre oss selvbevisste på den personen vi ikke ønsker å være. De absurde samtalene og de irriterende personene får fram poenget om hvordan man ikke skal oppføre seg på festival. Spottene får juryen til å sette seg inn i hvordan avbrytelsen ville føles i en reell festivalsetting på en effektfull måte. En kreativ og god produksjon og en verdig vinner.


– Fikk det beste ut av idéen

Idé og manus er laget av Stein Simonsen, mens Sagveien Resort har stått for produksjonen.

– Ekstra gøy å vinne for noe som så mange har jobbet godt sammen for å få til, forteller Stein. – Takk til alle, fra Norske Kulturarrangører og NOPA til artister, andre rettighetshavere og management, og sist men ikke minst – kanskje egentlig tvert imot mest – til de durkdrevne håndverkerne i Sagveien Resort, som også denne gangen fikk det beste ut av idéen.

Minor Majority – She gave me away og alt blir jo godt når det grilles

Minormajority.wav
Last ned

No. 4 – En annen deg og den fuckings loser’n

Sommeruro fra Sanitetskvinnene

En unik gjerningsperson er årsaken til at partnervold i høyeste grad har vært på agendaen i august. Men da Norske Kvinners Sanitetsforening og Nord DDB lanserte sin kampanje i begynnelsen av juli, var det for å formidle at fellesferien, som for de fleste av oss handler om rekreasjon og kos, for andre er noe av det skumleste som finnes.

Kampanjen ble premiert med Sølvmikkens andreplass i juli, med følgende begrunnelse: Når mange av oss tenker sol og strender om sommerferien, er det flere som nødvendigvis ikke har like hyggelige assosiasjoner og opplevelser. For det er en del som faktisk har det vondt, og dette gjør Sanitetskvinnene oss bevisst på, på en særdeles god måte. Ved bruk av norsk og spansk tar de med oss på en fin reise, som starter tilsynelatende ufarlig og utvikler seg vondere og vondere. Juryen er imponert!

Kreativt team hos Nord DDB var Henriette Fürst og Jens Østrem, og de hadde med seg konsulent Guri Sanders og prosjektleder Helene Follesøy-Thuen, mens produksjonsselskapet var Både Og.

Ferieparlør

Sanitetskvinnene_spansk_nyvo_v2_40s.mp3
Last ned

Pris, produkt og imperfekt teknologi

Tredjeplassen i juli går til The Oslo Company med en kampanje for Circle K som bruker nye virkemidler for å formilde gunstige sommerpriser.

Juryen utbroderer: Kommunikasjon av pris og produkt kan til tider bli akkurat det, kommunikasjon av pris og produkt. Her har Circle K derimot fått dette til på en veldig morsom måte. Utlendinger som prøver seg på norsk er alltid morsom. Dette i kombinasjon av teknologi som bommer, blir veldig gøy og juryen lar seg underholdes godt av det. Dette i tillegg til at Circle K får fram det taktiske budskapet sitt. Enda et bevis på at det ikke er et likhetstegn mellom taktisk kommunikasjon og generisk. En fortjent bronse.

Det kreative teamet hos The Oslo Company besto av Markus Schrødahl og Magnus Sitter, konsulenten var Lise Marie Mørkved, mens prosjektlederen heter Judith Preisig Parviainen. Det er Verdens Sterkeste Mann som har produsert kampanjen.

Burger og drikke

Burgerogdrikke.mp3
Last ned

To Pepsi Max

Topepsimax.mp3
Last ned

Spar 50 øre

Spar50ore.mp3
Last ned

Vinn drivstoff

Vinndrivstoff.mp3
Last ned
Sølvmikker

Om Sølvmikken

Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.