Petter Gulli starter for seg selv

Etter to og et halvt år som partner i Good Morning, går Petter Gulli videre for å satse 100 prosent på strategisk rådgivning innenfor bærekraft og merkevarebygging samt klimakommunikasjon.

93145 98812 original
Petter Gulli brenner for å skape konkurransefortrinn ut av bærekraft. Foto: CF-Wesenberg /Kolonihaven.no

Petter Gulli har hatt en lang karriere i reklamebyråer både i Norge og utenlands, og han kom til Good Morning for to og et halvt år siden etter å ha vært kreativ leder i NORD DDB.

– Det har vært utrolig spennende og lærerike år i Good Morning, som er et selskap i god vekst. Men for meg handler det om at jeg kun ønsker å bruke tid på det jeg brenner for: Hvordan man kan skape konkurransefortrinn ut av bærekraft, og hvordan vi skal få folk flest med oss i det grønne skiftet, forteller Gulli.

– Det skjer utrolig mye innenfor disse to feltene akkurat nå, både med tanke på hva folk forventer av bedrifter og virksomheter, og hvordan nye krav til bærekraft og samfunnsansvar påvirker merkevarer og kategorier. Ikke minst ser vi hvordan nye merker som starter med et bærekraftig utgangspunkt utfordrer de etablerte, se bare hvordan KLAR og Humble Brush representerer tydelige kategoribrudd innenfor dagligvare.

Går i grønnvaskingsfella

Merkevarer som tidlig nok forstår konsekvensen av det grønne skiftet kommer til å bli framtidens vinnere, mener Gulli.

– Samtidig pleier jeg å si at det ikke finnes noe farligere for verden og merkevaren enn en markedssjef med dårlig samvittighet og behov for å være trendy. Bærekraft og samfunnsansvar er kompliserte områder der det er er vanskelig å navigere og lett å trå feil, og jeg tror at mange kommer til å trenge hjelp til til å finne en relevant og troverdig rolle i tiden som kommer. Det finnes allerede nok av eksempler på overivrige byråer og markedsavdelinger som har gått rett i grønnvaskingsfella eller på andre måte blitt avkledd av stadig mer bevisste forbrukere.

Kreativ kompetanse og bærekraft

Han forteller ubeskjedent at planen er å bli den personen i Norge som kan mest om hva som skjer i skjæringspunktet merkevarebygging, markedsføring og bærekraft.

– Jeg holder i dag mye foredrag og nå også kurs om dette, og kommer til å satse enda mer på kunnskapsdeling og inspirasjon i tiden framover. Samtidig vil jeg også jobbe som strategisk rådgiver for merkevarer og bedrifter som ønsker å ta en tydelig posisjon på bærekraft. Gjerne også sammen byråene deres, enten de er interne eller eksterne. Og så åpner jeg for å sitte i noen flere styrer. Der tror jeg nemlig at kombinasjonene av kreativ kompetanse og bærekraft kan være meget nyttig, avslutter Gulli.