Bekjemper fordommer med te

Arbeid av Dinamo

Årets Reklame for Alvor-kampanje, utviklet av Dinamo, handler om å servere te og knekke noe fordommer.

I fjor høst vant Dinamo kåringen av den beste ideen for årets RfA-kampanje, der målet var å bygge ned fordommer mot norske muslimer. Årets oppdragsgiver er Antirasistisk senter, og nå er kampanjen «TeaTime» på lufta. En kampanje der norske muslimer inviterer etniske nordmenn hjem på te.

Redde for muslimer. Problemstillingen byråene konkurrerte om å løse var de økende fordommene mot norske muslimer. Noe av bakteppet var en undersøkelse som viste at etniske nordmenn er mer redde for muslimer enn for klimaendringene.
– Det hadde vært enkelt å lage en kampanje som avslørte og arresterte alle som har fordommer. Men siden de fleste nordmenn hovedsakelig kjenner muslimer gjennom de sakene som får størst plass i mediene, er det kanskje ikke så rart at inntrykket blir lite nyansert. Dessuten tenkte vi at økt konfliktnivå var det siste denne tematikken trenger, sier teamet i Dinamo.

En større arena. Ideen som ble stemt til topps av en fagjury går under navnet «TeaTime». Prosjektet går ut på at alle norske muslimer som ønsker det inviterer etniske nordmenn hjem på te, for på den måten bli litt bedre kjent. Reklamekampanjen frontes av et utvalg av disse familiene.
– Vi valgte å se litt større på oppgaven enn å lage reklame, og lette etter et tiltak som kunne skape en arena der folk ble litt bedre kjent. Nøkkelinnsikten bak ideen er at de som har vært på besøk i et muslimsk hjem er de minst fordomsfulle. «TeaTime» skal derfor gi flere muligheten til nettopp dét. Noen vil få det helt konkret ved at de får en fysisk invitasjon hjem i posten, men alle vil uansett bli litt kjent med dem som fronter selve kampanjen, som skal gå gjennom hele 2011, sier kreatørene.

Mange henvendelser.
Kampanjesiden på Facebook har allerede samlet tusenvis av fans, og Antirasistisk Senter har sin fulle hyre med å ta imot henvendelser fra folk over hele landet som ønsker å invitere eller selv å bli invitert.

I mediespilleren: To filmer (60/30 sekunder), tre annonser og tre radiospotter.

De mange som har bidratt til kampanjen står å lese under «Takk»-fanen på Facebook-siden. Her er de mest sentrale:

Team Dinamo:
Prosjektleder: Charlotte Kristoffersen
Rådgiver: Maria Aas-Eng
Tekstforfattere: Stein Simonsen og Victoria Marie Evensen
Art directors: Torstein Greni og Hanne Martinsen
AD-assistenter: Jørgen Ødegaard
Byråprodusent: Tonje Østbye
PR: Behnam Farazollahi og Jorunn Flydal

Filmproduksjon ved Paradox
Regissør: Kristoffer Carlin
Produsent: Henrik Henriksen

Etterarbeid på reklamefilmene: Video Workshop

Musikk til reklamefilmen: «Pass it on» av Shadow Parade

Radioproduksjon ved Verdens Sterkeste Mann
Regissør: Vilhelm Paus
Produsent: Kristina Skogen Tangeraas

Foto ved Tinagent
Fotograf: Marcel Leliënhof

Facebookprogrammering ved Isobar

http://foralvor.no/nyheter

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.