Bytt fly og flyselskap

Arbeid av McCann Oslo

Widerøe ville skape størst mulig blest rundt sine to fremste konkurransefortrinn.

Fra 1. mars 2012 fikk Widerøe konkurranse fra Norwegian på rutene Torp-Bergen og Torp-Trondheim. I den forbindelse var det viktig for Widerøe å stå høyt på banen og skape størst mulig blest rundt sine to fremste konkurransefortrinn: 

 1) Widerøes mange flere avganger enn Norwegian. 
 2) Widerøes rennomé som et raust og vennlig flyselskap. 
Mesteparten av markedet på de to rutene er forretningsreisende. For disse er antall avganger av stor betydning, fordi man ofte har behov for å bytte til et fly som går litt før, eller litt senere, enn man antok da man planla reisen. Undersøkelser viste også at målgruppen overvurderte hvor mange avganger Norwegian kom til å ha fra Torp. Sannheten var at Norwegian bare hadde ett morgenfly og ett ettermiddagsfly hver vei til de aktuelle byene. Widerøe hadde nesten tre ganger så mange avganger per uke. Dermed var det i realiteten bare Widerøe som kunne tilby fleksibilitet. Dette budskapet ble kommunisert i en tradisjonell reklamekampanje med enkle påminnelser om at ”Widerøe flyr til og fra Torp hele dagen”. 
Parallelt ønsket Widerøe en aktivitet, som kunne skape ekstraordinær oppmerksomhet, og gjøre Widerøe til hovedperson på et tidspunkt der Norwegian egentlig var nyheten. Framfor å sørge over de passasjerene som lot seg friste til å fly med nykommeren, bestemte vi oss derfor for – bokstavelig talt – å ta dem under vingen. Konkret tilbød vi konkurrentens passasjerer å bruke Norwegian-billettene sine til å booke om til Widerøes avganger, hvis de skulle ha behov for å bytte til et litt tidligere eller litt senere fly. Eneste betingelse var at det fantes et ledig sete på den avgangen man ønsket å booke om til. Dermed brukte vi egentlig bare ren overkapasitet til å promotere Widerøes to fortrinn.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.